Rabyňská vyhliadka

Nasledujúce fotografie vyzerajú hádam najviac prázdninovo zo všetkých z tohto leta, sú to však zábery z pracovného dňa. Hneď po návrate z východných Čiech som šmýkala na juh od Prahy vytyčovať stavbu vidieckeho domčeka. Tentokrát ma viezla mladšia dcéra Fairy a keďže to bol deň ako maľovaný, zastavili sme sa cestou na jednej z najkrajších vyhliadok na Vltavu.
Bola to skutočne krátka prestávka, akurát tak na kávičku. Úchvatný výhľad mi pripomenul stredomorské letoviská, takúto modrú vodu má však, prosím pekne, Slapská priehrada.



Dostanete sa sem ľahko, úplne najľahšie autom, vyhliadka leží rovno pri štátnej ceste neďaleko vrchu Homolka asi tak 2 kilometre od obce Nová Rabyně. Naskytne sa vám výhľad na najširší meander Slapskej priehrady s "poloostrovom" Ždáň a s prístavom plachetníc a motorových lodí.




Slapy


Slapská priehrada dostala svoje meno podľa obce Slapy nad Vltavou, pri ktorej sa v úzkom riečnom hrdle postavila priehrada. Nuž a obec zase pomenovali podľa slapov (perejí) v rieke, ktorými v tejto časti Vltavy končili Svatojánské proudy

Šlo tu vlastne najmä o dve obrovské skaliská, ktoré ohrozovali pltníkov pri splavovaní rieky. Okolo takej skaly (pri zúžení koryta) totiž prúdi voda omnoho rýchlejšie. Takmer do polovice rieky zasahovala skala Horní slap, ktorá bola odstránená už v roku 1643. Na jej zvyšku bol postavený Ferdinandov stĺp na počesť vtedy vládnúceho cisára. V roku 1722 k nemu pribudla socha svätého Jana Nepomuckého, podľa ktorej dostali pereje na Vltave svoje meno.


Najväčšiu časť malebného vltavského údolia s divokými perejami zatopila už Štěchovická priehrada, ktorá leží bližšie k Prahe. Slapská priehrada pochovala ten zvyšok. Jej hrádza leží tesne nad skalou, nazvanou Dolní slap alebo Kubíček, táto bola odstránená len nedávno.

Sústava vodných diel na Vltave - Vltavská kaskáda - má dokopy 9 priehrad a bola vybudovaná predovšetkým na výrobu elektrickej energie a ako zásobáreň vody. Kaskáda však tiež dokáže úplne eliminovať povodne v rozsahu 20-ročnej vody, tie väčšie aspoň zmierniť.


Vedeli ste, že:

- Slapská priehrada ešte pred svojím dokončením zachránila v roku 1954 Prahu pred ničivou povodňou? Ešte sa len začala napúšťať, keď sa prihnala prívalová vlna. Nádrž sa bleskurýchle zaplnila za pár dní. Keď kuknete fotky, poviete si ako ja: uff... takáto masa vody sa valila korytom?

- Vltavská kaskáda stabilizovala teplotu vody? Preto Vltava v Prahe v zime už nezamŕza a v lete je voda v nej na kúpanie príliš studená.

- prvé menšie priehrady (Slané a Štěchovice) sa za Prvej republiky postavili ešte s plavebnou komorou s ohľadom na splavnosť rieky?

- prvé vysoké priehrady Slapy a Orlík boli naplánované už po skončení 1. sv. vojny? Postavené boli však až po skončení vojny nasledujúcej.



Dnešný stručný opis vodného diela berte, prosím, ako moju chorobu z povolania. Ak ste to vydržali čítať až potiaľto a stavby žeriete tak ako ja, TU je odkaz na video, ako sa stavala Slapská priehrada a TU zase, ako sa pri nej plánuje na pravom brehu Vltavy stavba lodného výťahu. Idea splavnosti rieky je späť, už len aby sa našli peniažky...


Outfit 


Taká stavba (mám na mysli prirodzene domček, nie priehradu!) sa vytyčuje v džínsoch a v pohodlnej obuvi. A keďže sme pracovali v pololesnom prostredí, doma som spoza ponožky vylovila už jemne pricicaného kliešťa. Reálny život verzus nasledujúca instagramová fotka 😀.



Súvisiace články o Svätojánskych prúdoch a vodných dielach na Vltave: Vyhliadka Máj,  Bílá skála
Všetky články z ciest po Čechách (mimo Prahu) nájdete TU.

Outfit:
Džínsy: Mango
Tričko: Tatuum
Bunda: Mango
Tenisky: Gant
Ruksak: Picard





Baba Slováková

5 komentárov:

  1. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Píšem ešte raz, lebo až po odkliknutí som si to po sebe začala čítať a zistila som, že mi tam vypadlo viac ako jedna veta.
    Niekto si v krásnom prostredí bude stavať domček. Nevedela som, že robíš aj projekty rodinných domov. Technické záležitosti ohľadne stavby priehrady ma nezaujímajú, ale ja som googlila, kde presne sa toto miesto nachádza, ako ďaleko je to od Prahy a či je tam spojenie hromadnou dopravou. Možno sa tam raz vyberiem a keď nie, aspoň budem plánovať a snívať :-D Zaujala ma tá socha Nepomuckého (pribudla by ďalšia do mojej zbierky). Dočítala som sa aj o tom, ako potápali novú sochu Nepomuckého na miesto, kde stála pôvodne tá, o ktorej píšeš pri Ferdinandovom stĺpe.
    Kliešte aj mňa obľubujú. Už som mala túto sezónu troch a keď prídem z prírody domov, som na nervy, lebo s mojím slabým zrakom už nedokážem rozoznať, či mám na tele kliešťa, alebo je to len nové znamienko. V električke, cestou domov z lesa, som si raz našla kliešťa na krku tesne pri vlasoch. Pekné zážitkové leto prajem aj naďalej.
    Daniela

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pôvodná socha sv. Jana Nepomuckého bola premiestnená a teraz stojí pod priehradným múrom, to si si už ale asi vygooglila. Tá nová je prejavom nostalgie, banovaním za Svätojánskymi prúdmi.
      Kliešťov som mala za svoj život už toľko, že som presvedčená, že mám protilátky. Ani mi to po vybratí nezčervená. Podobne to mám aj so včelami. Vyberiem žihadlo, trochu vytlačím jed z rany a už ani neopuchnem.

      Odstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram