Baba Jagovatá

Tradá, toto som ja! Sľúbila som vám rozviatu sukňu predviesť v outfite, v ktorom sa cítim ako ryba vo vode. V tomto by som vážne išla hocikam a v "civile" takto často veru aj chodím. Môj odev je najčastejšie mixom ženských a mužských prvkov.

Baba Jagovatá


Týmto menom ma v dobrom počastovala čitateľka Alena v komentári k "miliónovému článku" (TU). Tak sa mi to zapáčilo, že som si meno okamžite pre tento outfit prisvojila, dokonale ho totiž vystihuje. A hádam aj mňa...


Tuším som nikdy vo svojom živote v súvislosti s odevom nebola nešťastnejšia, ako na jednej svadbe, keď ma veľké dámy s inak dobrým vkusom, rozumej moja mama s babičkou, navliekli do dlhých ružových šiat. Šaty nemali nijakú chybu, to len ja som sa v nich cítila ako čistý debil. Mala som štrnásť. Ani po rokoch som pri prezeraní fotografií svoj názor nezmenila a stále pri nich prežívam istý pocit trápnosti.

Bolo skutočne nezmyslom chcieť od dievčiny, ktorá najradšej behá po lesoch, strieľa z malorážky, neskôr lieta na vetroňoch a napokon vyštuduje technickú univerzitu, aby bola nežnou krehkou kvetinkou. Ružovým cukríčkom.

Ale dosť o mne, po tomto hnusnom a traumatizujúcom zážitku, hehe, som si viac do svojho štýlu obliekania kecať nenechala. Nie vždy moje outfity vyzerali úchvatne, ale na tom predsa nezáleží. Odevom som chcela ukázať svoje ja a dúfam, že som ho nikdy neprezentovala ako nejaké vysnené. Až tak falošné, z ktorého by sa vyvinul štýl načisto umelý.

Dnes bude reč o hľadaní vlastného štýlu v obliekaní, ktorý sa v záplave trendov zdanlivo hľadá ťažko.



Osobný štýl v obliekaní


je jedinečným vyjadrením ľudskej osobnosti prostredníctvom odevu. Pri jeho zostavovaní sú dôležité mnohé faktory, na ktoré je treba brať zreteľ:

1. Fyzické: výška, váha, vek, farebný typ, sexuálna príťažlivosť...
2. Psychické: osobnosť (charakter, temperament), nálada, estetické cítenie, kreativita, originálnosť, vyzretosť, sebapoznanie...
3. Sociálne: rodina, priatelia, sociálny status, ekonomická situácia, kultúra (subkultúra), módne trendy...
4. Spirituálne: potreba krásy, harmónie, túžba po vyjadrení vlastného ja...

Všetky tieto faktory sú dôležité, mali by byť v rovnováhe a u každého človeka sú iné, premenlivé. Neštýlový človek sa pozná podľa toho, že buď to na ne úplne kašle, alebo niektoré vyzdvihuje nad hranice zdravej normy (zvyčajne je to opojenie módnymi trendmi alebo prehnané ukazovanie drahých značiek nad rámec sociálneho statusu a ekonomickej situácie) a nosí masku. Tu musím podotknúť, že označenie človeka za štýlového či neštýlového nefunguje na princípe je/nie je štýlový a basta. Niektorí ľudia sa nám môžu zdať štýlovejší než iní. Aj títo však môžu mať obdobia, keď sa chcú uzavrieť do seba, splynúť s davom, nemanifestovať svoje ja v plnej sile a volia odev nenápadný.

Nemám rada kadejaké "módne polície", ktoré diktujú čo je in a čo už out, lebo módne trendy sú len jedným z faktorov, vplývajúcich na osobný štýl. Takéto hodnotenia ľudí len zbytočne stresujú. Poznám niekoľko žien, ktoré sú absolútne out a pritom je ich štýl doslova obdivuhodný a nezameniteľný.


Našla som skvelú pomôcku od Eleri Sampsonovej na ujasnenie si, čo sa nám v skutočnosti páči, v čom by sme sa cítili dobre... a aký je náš štýl. Toto je cvičenie a v tabuľke si na vybodkovanej osi s protipólmi pomyselne vyznačte vaše preferencie. Môže sa stať, že vám budú vyhovovať dokonca oba extrémy, napríklad s ohľadom na dennú dobu alebo spoločenské udalosti, označte teda oba.

Póly osobného štýlu


Klasický ..................................................................... Avandgardný
Mužský ...................................................................... Ženský
Jednoduchý ............................................................... Dekoratívny
Prirodzený ................................................................. Okúzľujúci
Upravený ................................................................... Chaotický
Jednofarebný ............................................................. Pestrofarebný, vzorkovaný
Neutrálne farby .......................................................... Sýte farby
Pastelové farby .......................................................... Zemité farby
Dobre padnúci ........................................................... Voľný

Interpretácia možných výsledkov:

1. Priama línia v strede medzi protipólmi ukazuje na nudný, nezaujímavý štýl. Príliš veľká nerozhodnosť medzi extrémami vypovedá o nevyhranenom osobnom štýle.
2. Priama línia viac-menej v ľavej časti indikuje priamočiary, nezaujímavý, zdržanlivý vzhľad. Takto skórujúce ženy môžu byť vnímané ako prosté a naivné, zvlášť ak svoj štýl neprezentujú s dostatočným vkusom.
3. Priama línia viac-menej v pravej časti ukazuje na vizuálne znepokojivý vzhľad. Teatrálnosť a expresívnosť môže byť vnímaná ako posadnutosť vlastným vzhľadom. 
4. Priama línia výrazne vpravo alebo vľavo odhaľuje silnú osobnosť s jasne vysloveným názorom, aj keď títo ľudia môžu byť vnímaní ako arogantní a sebeckí.
5. Zvlnená línia zodpovedá zaujímavému a výraznému vzhľadu.

Tradičný profesionálny vzhľad predstavuje ľavá strana spektra. Ak viac inklinujete k tej pravej strane a musíte dodržiavať firemnú kultúru, určite vám už dávno napadlo, čím zaujímavým z pravého spektra "rozbiť" vzhľad, v ktorom sa necítite dobre.


Dnes to tu vyzerá ako siahodlhé školenie, ale v súvislosti s outfitom, ktorým imitujem štýl mojej mamy (TU), ma tvorba osobného štýlu začala nutkavo zaujímať, trošku som popátrala teda...

Ešte vlastná skúsenosť: osobný štýl sa mení, vyvíja. V počiatkoch blogu píšem o tom, ako nenosím klobúky, lebo mi nepristanú a čojaviemčo. Našla som však typ klobúka, zvaného fedora, v ktorom sa cítim ohromne príťažlivo a veľmi žensky. Pôvodne pánsky klobúk je v dnešnej móde už vlastne unisex kúskom, rovnako ako rôzne námornícke čapice, ktoré nosím rada tiež. 

Treba pátrať, skúšať. Dobrý pocit z outfitu zvyšuje sebavedomie. Sebadôvera a dobrý vzhľad sú plusové body, zlepšujú vzťahy, zvyšujú výkon a prinášajú odvahu. Zároveň však aj väčšiu potrebu vyzerať dobre. Je to ako špirála. Večné hľadanie. Všimli ste si, že mnohé slávne ženy vyzerajú najštýlovejšie až v zrelom veku?


Na záver ešte ukážka vydarených, aj menej vydarených outfitov s rovnakou skuňou a odkaz pre Anežku, ktorá má túto istú suknicu: ten vražedný rozparok po pupok som schovala dozadu pod vestu! Konečne sa kytľa môže do sýtosti nadúvať.


Outfit:

Sukňa: Pepe Jeans
Vesta s plisovaných chrbtom, zvaná luterák: Zara
Tričko: Zara
Hrubý mužský opasok: G-Star Raw
Pánske hodinky: Hi Tek Designs London Alexander
Klobúk: Tonak
Kabelka: no name, darček od dcéry z dovolenky na Bali
Topánky z hrubej kože: Zara

Zdroj: Sampsonová, E. (1996).  Jak si vytvořit působivý image: Krok za krokem k úspěšné kariéře. Praha: Management Press
 


Baba Slováková

9 komentárov:

  1. Vsetko nadherne.Tie topanky su perfektneeeeeee... Vlasta Gazdikova Imrovicova

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som milo prekvapená, že sa topánky páčia. Sú trochu extravagantné. Ďakujem!

      Odstrániť
  2. Sukně je prima a v téhle univerzální barvě skvěle kombinovatelná. Obzvlášť když někomu nechybí fantazie jako tobě.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veľmi pekne Ti ďakujem, Dášo! Mám tú sukňu rada. Najmä preto, že sa nemusí žehliť, haha.

      Odstrániť
  3. Pekne...rada by som viac vedels o typologii farebny typ..

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Farebná typológia je tzv. "vyšší dívčí". To by som musela napísať nekonečnú sériu článkov a na každý typ si zohnať aj modelku, čo vôbec nie je jednoduché. Budem o tom premýšľať. Ďakujem za komentár.

      Odstrániť
  4. Ahoj Eva. Po dlhšom čase som si spomenula na Tvoj blog a trochu si popozerala a pokukala som si fotky. Závisť bokom, dobré čítanie je to, modely ..hádam všetky sa mi páčia.A predsalen závisť..( Mať tak menej kíl...)
    Eva!nech sa Ti darí. A mala si pravdu. Kalinovská Šťavica je najlepšia!
    Ahoj. Marta Kočka

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram