Mám novú terasu!

Keď mi majiteľ domu, v ktorom mám prenajatý byt, sľúbil, že mi konečne vymení zhnitú drevenú podlahu na terase, náramne som sa potešila. Vytešovala som sa preukrutne, ale len do tej chvíle, pokým nevysvitlo, že nebudem fasovať nové drevo, ale betónovú dlažbu. Je praktickejšia a dlhšie vydrží, prehlásil majiteľ aj staviteľ v jednom.
Nemohla som ani len ceknúť, barák je jeho. Mal pravdu, terasa je väčšinu dňa zatienená, životnosť ďalšej drevenej podlahy neistá. Nedalo mi to ale spávať. Predstava studenej sivej dlažby ma mátala, priveľmi som si to drevo obľúbila.



Okažite som sa rozhodla, že nejaké drevo tam predsa len bude. Jednoducho podlaha na podlahe v nejakej zaujímavej kombinácii. Najprv som hľadala nové terasové dosky. Hm, všetky sú hrubšie ako 2,5 centimetra, však aby niečo vydržali. S "kontralatami" by to bolo dokopy 5 cm. Nevyšlo by mi to výškovo do dverí. Pôvodný rošt bol z lát hrubých 1,5 cm, kukla som teda obyčajné daske. Ibaže... také laty treba zaobliť a poriadne vyšmirgľovať, aby sa po nich dalo chodiť na boso. Nie práve najlacnejšie riešenie, to treba stolára. A tak som sa lepšie prizrela svojej odchádzajúcej podlahe.


Zistila som, že dosky pod strieškou a pri vstupe na terasu, ktoré boli dažďom najmenej zmáčané, sú ešte dobré. Majú už síce svoju patinu, tým ale korešpondujú s pôvodným obkladom na stenách. Vyhlásila som teda brigádu. Zapojili sa brat a syn, niečo sme odpílili, povyberali dobré dosky, niečo sme nanovo zbúchali.

Kým dorazili robotníci, mala som už "nové" rošty odložené bokom. Keď položili dlažbu, stačilo na ňu rošty naklásť. Tak sa im to riešenie ľúbilo, že mi jednu dlaždicu rezli aj na vrch dreveného stolíka, ktorý bol už tiež riadne zájdený. Svojho času mi ho vyrobil brácha zo zvyškov kuchynskej pracovnej dosky z masívneho dreva.

Náklady: 0,- Kč, práca: moji chlapi asi tak 2 hodiny, ja aj s riadením a ošetrením rastlín 1 deň.



Terasa je len taká teráska, má pôdorys 2 x 3 m, ale nedala by som ju za nič. Z troch strán je krytá, v mieste, kde sú vankúše, poskytuje absolútne súkromie. Zároveň však práve na toto miesto nechcem položiť nijaký sedací nábytok - je rovno pred presklenou stenou a akýkoľvek mobiliár by bránil nielen výhľadu z izby do "záhrady", ale aj na mesto. 

V zmesi prírodných materiálov je moje plastové kreslo, položené na jedinom mieste, kde sa dá asi tak do jednej opaľovať, tak trochu ako päsť na oko. Páčil sa mi však jeho dizajn, do priestoru vnáša dynamiku a vydrží ozaj všetko. Pridelila som mu plastových bračekov - nástenné kvetináče, inak mám všetky črepníky keramické alebo kameninové.



Rastliny do tieňa


Kút, kam slnko takmer vôbec nezasvieti, som vysadila tieňomilnými rastlinami s veľkými listami. Nestáli ma vôbec nič, všetky som si postupne priniesla zo záhrady rodného domu. Rastú tu (a ohromne sa im darí) rôzne kultivary hosty (funkia), bergénia, farebnosť zabezpečujú červené listy heuchery, aj keď v tieni tmavnú na bordové.


Lipu som si priniesla zo švajčiarskych Álp, je vysadená v bonsajovej miske a aj vďaka tieňu rastie skutočne pomaly. Vľavo je tavoľník, ten slnko vyložene miluje, ale na mieste pri zábradlí ho chytá od rána asi tak do druhej poobede, spokojný je, zdá sa.



Hortenzia je v čiastočne oslnenej časti. Celú terasu mám vysadenú výlučne trvalkami. Myslela som, že táto kráska zimu neprežila, ale takto sa mi zmátožila a urobila mi veľkú radosť.

Náklady na výsadbu terasy túto jar: 0,- Kč. Všetko som si dopestovala a mnohé rastliny aj rozmnožila (rozsadila) sama.


OK, terasa nie je tak celkom nová, skôr zánovná. Ktoré ste videli môj babinec, viete, že som všetko postupne budovala totálne bez peňazí. O to väčšiu mám radosť, keď vidím výsledok. Nie je to nijaký luxus, je to môj útulný domov. Tak ešte trochu večernej atmošky...


Torzo sochy je od rodinnej priateľky, akademickej sochárky Prof. Slávky Šickovej-Fabrici.
Lucerny a menšie sošky z kadejakých blšákov, kreslo a vankúše z IKEA.

Súvisiaci článok (fotky z môjho bytu): Môj babinec 
Viacej fotografií na Instagrame: moj.babinec




Baba Slováková

28 komentárov:

  1. Šikula šikulová, už len prísť na kontrolu... E.M.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Krásná zelená oáza, to se to bude pít kafíčko a rozjímat. Svíčky tomu dodávají kouzelnou atmosféru. Umíte si udělat útulno doma i na terese. Díky i za nápady na rostlinky do stínu, moc jim to tam sluší. Tak pěkný večer a užijte si vaší krásnou terasu, zdravím Jindřiška

    OdpovedaťOdstrániť
  3. nadherne, musím odkukať,čo máš v polotieni. Karla

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem a odkukaj. A ešte niečo: treba tie rastliny dať pekne nahusto. To som zase odkukala ja v Anglicku. My máme snahu rozmiestňovať črepníky tak, aby každá rastlinka mala svoj priestor. Ibaže ony si svoj priestor nájdu aj samy, presne ako v lese. Vytvorí sa tak špeciálna mikroklíkma a najmä v horúcich letách sa tieňomilkám lepšie darí.

      Odstrániť
  4. Krasne prostredie na posedenie s dobrou knihou, vinkom alebo kavickou. Na prvy pohlad pohoda. Gratulujem.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Milá Bábenka, Váš terasobalkón je prenádherný. Ja taký nemôžem mať, lebo nám praží slnko celý deň. Som z neho taká uchvátená, že mám jeden návrh, samozrejme je na Vás ako sa rozhodnete. Som na FB členkou jednej skupiny, kde sa zverejňujú príspevky o kvetoch a tých, ktorí kvietky milujú t.j. amatérski kvetinári. Vyhlásili súťaž o najkrajší balkón či predzáhradku, nechcete sa prihlásiť a poslať im fotky. Naozaj so všetkou úctou a dobrým úmyslom. Výhra nie je podstatná, ale myslím si, že táto krása stojí za to, aby ju videlo, čo najviac ľudí. Prajem pekný deň

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dobrý deň, ďakujem za kompliment. Aj južný balkón môže byť krásny. Na úpeku sa bude určite dariť pelargóniám, rôznym stredomorským rastlinám, ktoré však musia prezimovať niekde vo vnútri (napr. oleander, olovník...), prudké slnko miluje aj levanduľa. Určite odporúčam rôzne druhy borievok, aby bol balkón zelený aj v zime...
      Aká je tá FB skupina? Možno to tam teda dám, ďakujem za tip. Pekný deň!

      Odstrániť
    2. Jasné, že tam mám nejaké to kvítko, ako problém s tým zimovaním, keď má toho človek veľa, potom má problém sa pomestiť v zime :-)
      skupina je KVETY, KVIETKY, KVETINKY, tam sa už dočítate podrobnosti a vždy je tam čo pozrieť, aj keď človek nič neuverejní
      Pekný zvyšok dňa

      Odstrániť
  6. Evka, veľmi štýlové ❤️ Verím, že sa Ti tam príjemne relaxuje. Táňa

    OdpovedaťOdstrániť
  7. ...viem si to živo predstaviť...výborná kombinácia rastlin....Veď si záhradníčka?!��či?�� mb

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nie som záhradníčka ale záhradný architekt a to je sakra rozdiel :D Ale tak čo-to o rastlinách vedieť musím.

      Odstrániť
  8. Je to krásné, je to stylové a to bílé plastové křeslo se tam velmi hodí! Je to přece jen městská terasa, s nějakým ratanovým dřevákem by tomu chyběl kontrast. Líbí se mi všechno, výběr rostlin, socha, potisk na polštářích. Mimochodem, ta betonová dlažba je velmi vkusná a bude praktická vzhledem k rostlinám. Lekla jsem se - co za zámkovku tam majitel proboha plánuje, bude to rozpálené a ošklivé, ale tohle vypadá opravdu decentně. Jednička s hvězdičkou, pani Eva!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za pochvalu! Aj táto dlažba je na slnku rozpálená ako pec, ale práve tam, kam vstupujem bosou nohou je to drevo.
      A áno, to kreslo sa tam hodí, chcela som vyložene biele a moderné, súvisí totiž aj s bielym nábytkom v mojej izbe. Terasa je vizuálne súčasťou interiéru.

      Odstrániť
  9. Toto je úžasné! My máme tri balkóny (neviem ako sa nám podarilo nájsť takýto byt, veľmi sa z toho teším) a zatiaľ mám "zariadený" len ten totálne slnečný. Tieňové som si nechávala na neskôr a tu, hľa, aká inšpirácia!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. V horúcom lete je najlepší tienistý balkón, však na tých slnečných sa nedá existovať. Teším sa, že si si našla inšpiráciu :D

      Odstrániť
  10. krásne,útulné a hlavne vlastnoručne zrealizované.Radosť na teraske relaxovať.Chválim. Gabika

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Terasa je sen, kdybych ti ji nepřála, musela bych ti ji závidět. Já nemám ani balkón.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Och, to si neviem ani predstaviť - byt bez balkóna. Vždy som nejaký mala. Tak ale aj to sa dá riešiť: skupinkou rastlín pri okne, alebo na parapete, kvetinovým oknom. Záleží na orientácii na svetové strany.

      Odstrániť
  12. Kouzlo jednoduchosti! Opravdu moc krásná oáza klidu a pohody. Hned bych zasedla s pěknou knihou a hrnkem kávy nebo čaje. Přeji mnoho příjemných chvil strávených na terase. :-)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram