Pozdrav z Národnej ulice

Na Slovensku to dnes vrie, priam klokoce ako v kotle vriaca smola. Je volebný deň a ľudia do krvi rozhádaní. Nič nového pod slnkom, ale aj tak: prečo sa len našinci dokážu takto nenávistne žrať?!
Včera sme sa v Banskej Bystrici stretli starí priatelia, sledovali v telke jeden politický škandál za druhým, diskutovali. Výdatne - až na dreň - si o politike v Čechách veru nepokecám. Isteže ma zaujíma aj česká politická scéna, len mi akosi chýba časový sled starých udalostí, prehľad o rokoch minulých. Najmä v deväťdesiatych rokoch som dianie v ČR vnímala len okrajovo, mali sme my vtedy na Slovensku onakvejšie starosti. A furt máme. To keď nejaký slovenský politik niečo trepne, viem si rýchlo vytvoriť názor, pamätám si totiž, čo rozprával a činil aj pred rokmi.




Priatelia sú všetko moji rovesníci, my sme tá generácia, ktorá po revolúcii prvá nadšene zriaďovala nové firmy, otvárala súkromné projekčné ateliéry či galérie. Nikto z nás dieru do sveta neurobil, zázračne sme nezbohatli, každému sa však napokon podarilo robiť to, čo si vysníval. A tak nadávame už len na tých politikov, ktorí nám to budovanie svetlých kapitalistických zajtrajškov v jednom kuse znechucujú.

"Tuším je zo všetkých strán napokon najdôveryhodnejšia Strana Národnej ulice!!!" rozčúlene komentuje rozhádaných politických lídrov priateľ Teo. Aká strana?! Žeby som napokon strácala prehľad aj o dianí doma? Ostatní sa rehocú, pekne som naletela.




Krátko po revolúcii otvoril Teo v Národnej ulici umeleckú galériu a zdá sa, že založil aj ilegálnu stranu. Čím viac o nej zápalisto rozpráva, tým viac sa smejem, joj, toto mi hrozne pripomína niektoré strany parlamentné!

"Mal by si to všetko napísať," povzbudzujem ho. Ha, dávno vykonané, pekne čierne na bielom.


Pohodlne sa teda so mnou usaďte na najmladšej ulici v historickej zóne Banskej Bystrice a kým dám Teov výklad o Strane Národnej ulice (v budúcom článku), vypočujte si najprv jeho rozprávanie, ako to tu vyzerá, keď ľudia zúrivo neriešia, koho voliť a len tak si žijú a usmievajú sa.

Teo Bindas: O blues


Stáva sa, že "zatvorenosť" dávajú obchodníci najavo položením stoličky do dverí. Taký zvláštny obchodnícky zvyk je to.

Trochu som si ho prispôsobil. Účelovo. Dávam stoličku pred dvere. Zvonku. Naľavo alebo napravo, podľa toho, ako fúka vietor. Stolička je fajčiarska a dym sa do galérie nehodí. Teda aspoň nie vždy.
Okrem toho, že stolička je fajčiarska, plní aj účel kancelárie Strany Národnej ulice (predseda Julo, tajomník ja a tretí, ďalší riadny člen strany je Julov pes Kubo). To odvtedy, odkedy v Národnej ulici niekto zrušil lavičky. Ale o strane niekedy inokedy.

Aj nedávno tak bola stolička pred dverami, ja za nimi dnu, keď do galérie nazrel môj priateľ Oleg, na ktorého priateľstvo som obzvlášť hrdý, pretože ja som abstinent a on šéfom medzi pospolitým ľudom veľmi populárnej liečebne. Na Prednej Hore.
Nazrel, ale neostalo pri tom. Vzápätí sa ma opýtal, prečo na tej stoličke nesedím s gitarou a "nebluesujem". Odvetil som, že keď, ja by som bral iba papierové. Oleg sa usmial a opýtal sa ma, v čom vidím problém. Prestal som teda vidieť problém a začal vidieť gitaru. Svoju "diskantku". Starú, ročník 1964, nie takú starú ako blues, ale to nič. Blues sa na nej hrá dobre. Vzal som ju teda do hrsti, vyšiel, sadol a hral. Černého nebožtíka od Suchého a Šlitra. Keď už blues, tak nech je aspoň názvom pravé čierne. Modrým nemohlo byť, lebo modrý nebožtík by znelo zvláštne. A neviem, či už niekto videl modrého nebožtíka.

Potom to už malo napriek pomalému rytmu rýchly spád. Začal som hrať a spievať, Oleg so svojou polovičkou, ktorá sa spoza neho znenazdajky vynorila (je trochu nižšia ako on), tancovali, ľudia sa na ulici usmievali. Mal som dokonca pocit, že aj nebožtík, o ktorom blues bolo, si začal sám s úsmevom pospevovať "blues na cestu poslední" tak, ako mu to Šlitr prikázal v texte. Nakoniec som sa prekvapene usmial ja. Oleg zatlieskal, strčil mi do strún papierových päť ečiek a mne sa zdalo, že sa Národná ulica v Bystrici zmenila na Bourbon Street v New Orléans.

Žeby vďaka onomu zvláštnemu dávnemu obchodníckemu "triku" so stoličkou?
Hm... Ktovie...😏

Napísal Teo Bindas, režírovateľ, bluesovateľ, maľovateľ, sochateľ, písateľ...


Úvod tohto článku vyzeral, že sa aždaj rozohním nad prezidentskými voľbami v SR, ale radšej som tú svoju cestu na Slovensko vďaka Teovi odľahčila obrazom usmiatych a tancujúcich ľudí na ulici. No a k voľbám už len toľko: nerozumiem niektorým mojim súkmeňovcom, nerozumiem reči svojho kmeňa. Liberalizmus nie je ani hrozba, ani nadávka ale opak totality.

Z galérie som vydolovala takúto krásnu vranu, bo sa mi hodí k oblečeniu. V skutočnosti ale dúfam, že ma Strana Národnej ulice, ktorá nijakých ďalších riadnych členov neprijíma, prijme za tento počin aspoň za člena-korešpondenta 😏 Vrana k vrane sadá?



Outfit:
Pulóver: Warehouse
Košeľa: Zara
Nohavice: Zara
Topánky: Vagabond
Kabelka: Adža Erdenebat
Okuliare: Mr. Boho
Náušnice: Čisáriková Táňa, keramika, Galéria Teo, Banská Bystrica

Obraz: Filipová Eva: Vranka, Galéria Teo, Banská Bystrica

Súvisiaci článok: Lovec dizajnu: Galéria Teo





Baba Slováková

8 komentárov:

  1. Zdravím Evka. Ako vždy chválim Vašu schopnosť kombinovať, dnes ste sa posunula na vyšší umelecký level - ladí Vám to aj s obrazom:)))! Predpokladám, že dnešný pobyt v BB súvisel aj voľbami. Verím, že výsledok volieb potešil. Ja sa dnes sa cítim HRDOU SLOVENKOU. Máme PRVÚ SLOVENSKÚ PREZIDENTKU:)))
    Pozdravujem a želám krásne dni.
    Sivet

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Krásnu slnečnú nedeľu, Sivet. Samozrejme, že som si cestu do BB naplánovala tak, aby som stihla voľby a mám obrovskú radosť z výsledku!!! Bola som tam na pár dní, už som to spojila aj s daňovým úradom a s pracovnými a priateľskými stretnutiami. Outfit je v skutočnosti pracovný, do kabelky sa mi sprace formát A4. Celkom som prekvapená, ako vyšli fotky, rozhodla som sa fotiť spontánne po poldennom pracovnom maratóne... Len som si doladila náušničky, ktoré som zbačila vo výklade. Vlastne to celé takto začalo.

      Odstrániť
  2. Vydarená metafora aj žart s tou vranou. Dva v jednom. Jana K.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Moc pěkný outfit :-) lbíí se mi, jen možná brýle bych vyměnila za klobouk :-)

    The world of makeup

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem. Dobrý nápad, ale do nočného rýchlika som klobúk veru nebrala. Zato som do kufra hodila dve svoje šiltovky a jednu som veru využila. Takmer rovno zo stanice som šla na rokovanie, to niet kedy upraviť vlasy.

      Odstrániť
  4. Pěkný outfit, příjemné město Banská Bystrica a navíc máte novou prezidentku! Gratuluji!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za gratuláciu, verím, že sa situácia na Slovensku zmení k lepšiemu.

      Odstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram