Rednutie vlasov v menopauze

Keď sa mi úspešne podarilo prekonať obdobie prechodu do menopauzy, keď už skončili návaly horúčav, náladovosť a nepokojný spánok, nastúpili iné "radosti" tohto nového obdobia. Napríklad také postupné strácanie svalovej hmoty, plíživé priberanie, tvorba vrások na miestach, kde nikdy neboli... a rednutie vlasov.

Do menopauzy som vstúpila s nesmiernou výhodou - s bohatou hrivou na hlave. Patrím teda k tej šťastnejšej skupine žien, u ktorej sa hormonálne zmeny začali na kvalite vlasov najprv prejavovať len nebadane. Ako? Vlasy mi rastú oveľa pomalšie. Viem to presne určiť podľa odrastov: kedysi to bolo skoro pol centimetra za týždeň (2 cm za mesiac), dnes je to ani nie centimeter mesačne.




 

Vlasy sa mi navyše zdajú tenšie a viac padajú. Sú teda redšie, strácajú objem, pokožka hlavy je viditeľnejšia (pozri titulnú fotku).

Na čele a spánkoch mi ustupuje vlasová línia, čo síce celkom dobre kamuflujem ofinou, nie vždy sa to však podarí. 

Naozaj som si nemyslela, že sa niekedy budem problematikou rednutia vlasov vôbec zaoberať. Keďže som (s výnimkou popôrodných období) s padaním vlasov nikdy nijaký problém nemala, je veľmi pravdepodobné, že za to môže zmenená hladina hormónov. Tak som sa tejto problematike trošku pozrela na zúbok...


Typy padania vlasov (alopécie)

Príčin vypadávania vlasov je niekoľko, v zásade sa však dajú rozdeliť na dva typy:

1. Reakčný

Vlasy začínajú padať ako reakcia na nejakú zmenu v organizme. Napríklad pri hormonálnych výkyvoch (pôrod), po chorobe, pri strese, po chemoterapii, pri nedostatku vitamínov a minerálov, pri kožnom ochorení vlasovej pokožky... Tento typ padania vlasov je zvratný, čo znamená, že po odznení príčiny vlasy opäť narastú.

2. Androgénny

Príčinou androgénnej alopécie sú mužské hormóny. Skrátene: testosterón sa v tele mení na dihydrotestosterón (DHT), ktorý sa viaže na vlasové folikuly a postupne ich oslabuje, až kým ich celkom nezničí. Vznik androgénnej alopécie závisí od genetickej predispozície, vplyvu androgénov, veku a cievneho zásobenia vlasových folikulov. Je to najčastejšia alopécia u mužov a aj žien, pri úplnom zničení vlasových korienkov je nezvratná.

V menopauze dochádza k obom typom padania vlasov, u každej ženy isteže inak. Skôr či neskôr však výrazné zmeny na hlave pocíti každá tretia staršia žena.

Ako to (ne)funguje?

Nedostatok ženského hormónu estrogénu skracuje rastovú fázu vlasov. Vlasové korienky nie sú už tak dobre zásobované živinami, vlasy rastú pomalšie a sú tenšie. Čo je však horšie, väčší vplyv získava mužský hormón testosterón, ktorý naše telo tiež produkuje a odrazu nie je potláčaný svojím ženským náprotivkom - estrogénom. A začína nenápadne pustošiť ženské hlávky skoro tak ako tie mužské, aj keď predsa len trochu inak. Typická mužská lysina na temeni sa vytvorí u ženy zriedka, vlasy rednú viac-menej rovnomerne po celej hlave.


Čo s rednúcou hrivou?

Hlavne nestresovať! Stres totiž danú situáciu iba zhorší.


Špeciálna starostlivosť na spomalenie tohto procesu by mala byť komplexná. Najprv treba urobiť všetko preto, aby sa zastavilo reakčné vypadávanie vlasov. Základom je vyvážená strava, vhodné je dať si u lekára urobiť rozbor, či organizmu niečo nechýba. Vlas sa totiž okrem keratínu a melanínu skladá aj zo železa, zinku, horčíka a ďalších minerálov. Potrebuje tiež papať vitamíny. 

Dôležité je aj ošetrovanie vlasov, používanie vhodných vlasových prípravkov bez silikónov a sulfátov a umývanie vlasov posilňujúcim a stimulujúcim šampónom. Treba si tiež viac dávať pozor na stylingové prípravky. Ja osobne už najmenej 30 rokov nepoužívam nijaké tužidlá, gély, laky na vlasy, nič. 

Ak ste vylúčili všetky možné chorobné príčiny padania vlasov a telíčko máte pekne vytunené vitamínami a minerálmi - a vlasy vám aj tak padajú, zrejme už nastúpilo androgénne vypadávanie a vlasy potrebujú účinné aktivátory rastu.


Aktivátory rastu vlasov

Princíp: prekrvenie vlasovej pokožky prebudí spiace vlasové folikuly a začne sa tvorba nového vlasu.

Skvelé účinky majú vlasové toniká alebo séra, obsahujuce napr. keratínové komplexy alebo výťažky z rastlín. Nanášajú sa na vlasovú pokožku po umyti vlasov. Medzi skutočne účinné aktivátory patria chinín, kofeín, žeňšeň, moruša čierna, rakytník.

 

Program 🌿 KLORANE 🌿 redukujúci rednutie vlasov - recenzia.

Naozaj s potešením som prijala ponuku na spoluprácu s francúzskou spoločnosťou Klorane, ktorej podstatou bolo testovanie programu práve pre redukciu rednutia vlasov. Kým si ja však niečo začnem na seba patlať, zistím si dopredu zloženie a účinky daného produktu.

Hlavnými zložkami šampónu a séra sú chinín, kofeín a plesnivec alpínsky.

 

Chinín - rýchlo preniká do vlasovej pokožky, kde urýchľuje mikrocirkuláciu a spevňuje vlasové folikuly. Doslova zobúdza tie spiace a podporuje rast vlasov v miestach, kde prestali rásť (ak ešte cibuľky nevypadli). Nové vlasy sú silnejšie a odolnejšie.

Kofeín - vedci vraj ešte presne neodhalili mechanizmus účinku kofeínu na rast vlasov, je však nespochybniteľný, čo ukázalo niekoľko štúdií a aj prax. Kofeín účinne znižuje pôsobenie DHT. Na vlasovej pokožke by mal pôsobiť 2 min.

Plesnivec alpínsky - výťažok z tejto rastliny je silným antioxidantom, vraj až 1,35x silnejším ako vitamín C. Reguluje tiez vlasové cykly, podporuje rast, hydratuje a má antibakteriálne a protiplesňové účinky. 


Takto vyzbrojená informáciami (nemám ich len od výrobcu, ale aj z iných zdrojov) som obkľúčila môjho plešivejúceho synátora, či sa nepridá k testovaniu. Najprv bol skeptický:

Mami, to skôr tebe ruky zarastú, ako mne tá lysina (sérum treba poctivo do pokožky vmasírovať)!

Necelé dva mesiace sme však predsa len spolu statočne používali/testovali šampón, kondicionér a predovšetkým sérum.

Moja skúsenosť: rozhodne si pochvaľujem šampón a kondicionér, vlasy sú po umytí nádherne nadýchané, pevné. Určite menej padajú, ale rast nových som zatiaľ nejako mimoriadne nezaznamenala. Je to aj tým, že mi už rastú fakt pomaly, takže si na výsledok musím ešte počkať. Zato frizúra vyzerá skutočne bohato, fotografie sme urobili asi po mesiaci používania programu KLORANE. Porovnajte s fotografiou v prúžkovanej košeli, kde mám vlasy rozhodne umyté tiež! Len iným šampónom.


 

Kúra je trojmesačná. Nosným produktom je sérum, ktoré sľubuje až 3000 nových vlasov po mesiaci používania... a ten malý zázrak sa udial na hlave synovej.

Na kedysi úplne holej lysine sa mu objavili bejby vlásky, si viete predstaviť tú radosť?! 

Znamená to, že sú jeho vlasové korienky ešte nie úplne zničené, keď ich chinín a kofeín, ktoré obsahujú sérum aj šampón, dokázali takto aktivovať. Synátor si od samej radosti nechal tú svoju plešku predsa len odfotografovať. 

 

V kúre budeme pokračovať ešte mesiac a syn je odhodlaný používať prípravky pravidelne. On totiž už na tú svoju plešinu vyskúšal kadečo, dlho to však nevydržal. Vraj ho všetky tie prípravky pálili. Sérum od Klorane teda mierne páli tiež a treba si dávať pozor na oči, je to ale krátko a nepatrne, takže to vydrží aj taká krehká nádoba, akou je chlap! 😀

Prípravky kúpite v každej lekárni a ak chcete podrobnejšie informácie, pozrite si stránky Klorane TU.

 
Na Instagrame v hightlines pod názvom "Vlasy" nájdete ešte viac mojich infomácií. Vytvorila som seriál, je tam aj video, ako synčekovi masírujem hlavinku. Celkom som sa do tejto témy vložila, lebo sme rýchlo videli dobré výsledky, takže môžem produkty naozaj s čistým svedomím odporúčať.
 
Tento článok vznikol v spolupráci s Klorane.
 
Všetky moje príspevky, týkajúce sa vzhľadu v menopauze a tiež recenzie na kozmetické prípravky nájdete v sekcii Stále krásna. Ak sa chcete niečo opýtať, smelo do toho v komentároch!
 





Baba Slováková

7 komentárov:

  1. Díky za recenzi i za tip, od Vás to je zajímavé a uvěřitelné. Ještě kdyby se nám na svém webu nesnažil výrobce těch produktů cpát v duchu t.č. módního marketingového slovníku, že to je rituál... ale to bych asi už chtěla příliš. Hezky se o tom blbnutí s rituálem píše tady, pokud by to někoho zajímalo: https://bigvilik.com/2021/05/31/mm21-117-tutoril-na-ritul/ Ale konec jazykového koutku, a Vám i synovi každopádně přeji husté hřívy! Eva

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za dôveru. Ja som si naozaj preštudovala všetky dostupné informácie od samotného zloženia vlasu, cyklov jeho rastu, potrebnej výživy. Bolo by z toho niekoľko článkov :), je to celá veda. Ale hlavne som chcela presne vedieť, AKO tie zložky vlastne fungujú. Napríklad taký kofeín, to som v letku našla aj recepty na domáce vlasové zábaly z kávy. Ibaže káva farbí a fest, tadiaľto asi cesta nepovedie. No a chinín, inak účinné antimalarikum, ma úplne fascinoval, bolo ťažké zhrnúť to do pár viet, aby to niekto aj vydržal čítať.
      Článok o rituáloch som si prečítala, pobavil. Ale v súvislosti s Klorane u nás jeden rituál predsa len vznikol! Syn si po každom umytí hlavy príde dať namasírovať plešku mnou :)))) Som mu vysvetlila, že si to pokojne môže urobiť aj sám. Alebo jeho frajerka. Nechala som mu napokon fľaštičku medzi jeho kozmetikou v kúpelni... Nie, on s ňou opäť dorazil za mnou. Dospelý chlap si vyložene úžíva, že mu vlásky íska maminka :)

      Odstrániť
    2. Tak to je ovšem na celém příběhu to úplně nejlepší :-)

      Odstrániť
  2. Lenka --- už jsem jednou komentovala, a jako anonymu jsem někam zapadla :).. Nemyslím, že na řídnutí vlasů je nejhorší menopauza. Mám zkušenost s onko onemocněním a stav zažívání je velkým ovlivnitelem kvality a množství vlasů. S Klorane mám špatnou zkušenost, za ty peníze nula výsledku. Takže u Tebe bych typovala spíš následek problémů se zdravím Lenka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nikde nepíšem, že je na rednutie vlasov najhoršia menopauza. Len sa zaoberám týmto procesom PRÁVE počas menopauzy a informácie o rednutí vlasov u starších žien som si nevycicala z prsta, ani to, že dochádza v tomto období k androgénnej alopécii aj u žien. Isteže existuje aj drastickejšia strata vlasov, čo som zhrnula v časti "Reakčné vypadávanie" pod príčinou "po chorobe". Ale touto príčinou som sa vôbec nezaoberala. Jednak tých chorôb, ktoré vypadávanie vlasov spôsobujú, je veľké množstvo a druhák: nebolo to ani cieľom tohto článku. Je zrejmé, že ak niekto trpí alpéciou v dôsledku vážneho ochorenia, musí sa najprv vyliečiť, nijaké aktivátory, ba ani vitamíny a minerály mu nepomôžu. To je ale snáď každému jasné.
      Ku Klorane môžem povedať len toľko, čo som už napísala: mám očividne bohatšiu hrivu, čo pripisujem posilňujúcemu šampónu. Na účinky séra si ešte počkám, ale keďže sme výsledky už zaznamenali na synovej hlave, ktorému vlasy rastú rýchlejšie, nemám dôvod v nové vlasy nedúfať.

      Odstrániť
  3. Taky se mi s menopauzou na hlavě zvětšili kouty a rozšířila pěšinka. Naštěstí je ale ještě pořád "z čeho brát". Nepoužívám stejně jako ty žádná tužidlo a laky a vlasy fénuji jenom po mytí, v létě ani to ne. Tak doufám, že úplně neolysnu a asi i to Klorane zkusím :-).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A skúsila si? Lebo synovi tie bejby vlásky rastú ďalej. Na Vianoce teda dostal znovu šampón a kondicionér, bude v kúre pokračovať. V nádeji, že to posilní aj vlasy existujúce a nebude ďalej plešivieť. Najúčinnejšie sa mi však zdá to sérum, v lekárňach je momentálne u nás vypredané, ale stále hľadám.

      Odstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram