Smetanova Litomyšl

Júl bol nádherný! Plný neočakávaných zážitkov. Po viac ako štyroch mesiacoch mohol normálne bez testov a bez hroziacej následnej karantény do Prahy priletieť Berner, to vám bolo ozaj radosti! Dovolenkové plány sme si nerobili žiadne, veď sme sa hlavne tešili, že sa konečne uvidíme. Napokon sa z toho vykľula dovolenka snov... aj keď len v Čechách a najmä v Prahe. Niektoré neuveriteľné veci nám akosi samy padali do lona.

Foťák mám nabitý fotkami, a tak idem postupne písať články. Vrátim sa teda najprv na začiatok prázdnin. To som stihla len napísať, že som začala cestovať a ďalej to už bol frmol. Prvý výlet bol s najstaršou dcérou do východných Čiech. Kým sa dovalil Berner, urobili sme si vo dvojici dámsku jazdu.



Je vážne skvelé mať štyridsaťročnú akčnú dcéru. Všetko vypátrala, zorganizovala, kúpila vstupenky, zabezpečila nocľah. Ja som si len zbalila kufor a sadla na rýchlik do Pardubíc, kde ma už tá moja Pragmatická čakala aj s autom a ďalej ma vozila ako grófku. Veľa sme toho spolu videli, naším hlavným cieľom však bol významný letný festival vážnej hudby.

Smetanova Litomyšl


Národný festival Smetanova Litomyšl je druhým najstarším hudobným festivalom v Českej republike. Centrom festivalového diania je nádherný areál štátneho zámku Litomyšl, ktorý bol v roku 1999 zapísaný do zoznamu kultúrneho svetového dedičstva UNESCO. Hlavné koncerty sa konajú najmä na druhom nádvorí zámku s unikátnym výsuvným zastrešením, ďalej v zámockej jazdiarni, v okolitých chrámoch, v Smetanovom dome, v zámku Nové Hrady a tiež na vonkajších plochách vzorne upraveného areálu okolo zámku.

Samotné mestečko Litomyšl ma úplne ohúrilo svojím neobyčajne dlhým stredovekým námestím. Mesto má len niečo cez 10 tisíc obyvateľov, je však mimoriadne malebné a so zvláštnym geniom loci. Vlastne ma ani neprekvapilo, že má na Slovensku ako partnerské mesto práve Levoču (ktorá je tiež na zozname UNESCO).





Najstarší dom na námestí sa volá Dům u rytířů a má krásnu renesančnú kamennú fasádu.


Cestou do festivalového areálu sme sa ešte zastavili na večeru, takúto nádhernú reštauráciu dievka vyňúrala. Novodobé sgrafiti (vyškrabovaná omietka) na stenách Portmonea sú reprodukciami drevorytov mystika Josefa Váchala, autora Krvavého románu a vytvorili ich študenti tamojšej reštaurátorskej školy.





Zážitok z hlavného koncertu toho večera vám sprostredkovať jednoducho nedokážem. Hudba sa opísať nedá. Vybrali sme si organový koncert v kostole, tešili sme sa na J. S. Bacha a jeho Tokátu a fúgu d-mol, pravdepodobne najznámejšiu organovú skladbu na svete. Slávneho Bacha však celkom prevalcoval domáci nemenej slávny hostiteľ. Organová interpretácia Vyšehradu z cyklu Má vlast od Bedřicha Smetanu mi doslova nahnala husiu kožu. No...veď to píšem, neopísateľné niečo.

Po koncerte sme sa pobrali do areálu na ďalší koncert pod otvoreným nebom. Kašírovaný Smetana bol úplne všade, napríklad pri lavičkách v parku a ponúkal slúchadlá. Tak sme pri zapadajúcom slnku medzi koncertami počúvali tú najkrajšiu hudbu svetových velikánov. Padal dúhový dážď, dívali sme sa na historický areál kláštorných záhrad. Dve decky červeného v žilách k tomu - hotová mystika!






A kdeže je ten zámok??? Určite sa pýtate. Tak o tom zámku unescovom nabudúce... Pekné vrcholiace leto, dievčatá!


Outfit:
Plisované nohavice: Massimo Dutti
Ľanová košeľa: Benetton
Kožené šlapky: Vagabond
Ruksak: Picard
Klobúk: Celio





Baba Slováková

2 komentáre:

  1. Milá Evo, Litomyšl je opravdu krásná, nejen historickým dědictvím, ale i současnou architekturou a úpravami, zejména z dílny Josefa Pleskota. Navštívili jsme toto město vloni v rámci srazu spolužákú. Já jsem pro změnu byla na dovolené na Slovensku, na Malé Fatře, a taky jsem nadšená. Outfit je dokonalý, ta barevná kombinace nemá chybu!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Milá Dášo, celkovo ma východné Čechy nadchli, ešte som tam nikdy nebola. Čím viac Česko spoznávam, tým viac sa čudujem, prečo vy Česi chodíte na Slovensko :) Ale tak... jasné, že rozumiem. Pre mňa exotika česká krajina, pre Teba Malá Fatra. A ďakujem za pochvalu!

      Odstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram