Narodeninový darček: Henri Matisse

S prudko narastajúcim vekom (tiež sa vám zdá, že tie roky letia akosi rýchlejšie?) potrebujem čoraz menej vecí a pritom som oveľa náročnejšia. Viac ako vecné dary oceňujem zážitky. Vlani som na okrúhliny dostala od rodiny niekoľkodňovú cestu do Florencie aj s lístkom do Galérie Uffizi. Tohto roku som do Zürichu neletela v sychravom novembri náhodou. Návšteva reprezentatívnej výstavy sôch Henryho Matissa bola jedným z mojich narodeninových darčekov.

Matisse - Metamorphoses


Vedeli ste, že slávny francúzsky postimpresionistický maliar Henri Matisse (1869 -1954), známy svojimi olejomaľbami a kolážami, bol aj vynikajúcim sochárom? Dokonca takým výnimočným, že jeho sochárska tvorba predstavuje jeden z míľnikov v modernom umení?



Výstava v Kunsthause v Zürichu sa zameriava na umeleckú metódu, ktorú Matisse aplikoval takmer na všetkých svojich hlavných sochách: vychádzajúc zo zdanlivo naturalistického prístupu jeho postavy prechádzali do čoraz silnejšej abstrakcie a jeho tvorba vyvrcholila radikálnou štylizáciou. 


Premena Matissových sôch z prirodzenej na abstraknú formu je vystihnutá aj v názve výstavy - Metamorfózy. Tak si ju teda tiež pozrite.

Expozícia začína realistickými sochami, ďalšie exponáty sú už abstrahované.



Väčšina autorových sôch vznikla na začiatku 20. storočia, kedy Matissa veľmi ovplyvnil slávny sochár Auguste Rodin. Matisse svoje plastiky odlieval do bronzu, zvyčajne v sérii okolo desať kusov.




Výstava sôch je dopnená niekoľkými maľbami a viacerými grafikami. Obraz Bufet na stole z roku 1899 je z majetku Kunsthausu a ešte je silne impresionistický.


Umelec rád a často cestoval. Po návšteve Alžírska v roku 1906 ho inšpirovali tiež africké plastiky.


Vedela som, že idem na výstavu sôch, takže keď som zbačila modré postavy v pozadí, priam som kvičala od radostného prekvapenia.


Koncom 40-tych rokov minulého storočia mal už umelec tak podlomené zdravie, že maľovať viac nedokázal. Svojho tvorivého ducha však neobmedzoval, a tak vznikli jeho slávne expresionistické koláže. Tieto modré postavy sú najviac reprodukovaným dielom umelca a najčastejšie sa vyskytujú v moderných eklektických interiéroch. 

A ja mám besnú radosť, že som ich videla naživo. O cvakla aj detail prilepených kúskov papiera.


Henri Matisse bol všestranným umelcom. Najznámejšie je jeho maliarske dielo, činný však bol aj ako grafik, sochár, scénograf a architekt, navrhoval tiež gobelíny. Spolu s Pablom Picassom najviac ovplyvnil neskorších umelcov v druhej polovici dvadsiateho storočia.
Po výstave som vysmiata ako lečo. Placka s písmenom K, ktorá mi pribudla k outfitu značí, že sme si kúpili vstupenky na úplne všetky výstavy, prebiehajúce v tom čase v Kunsthause. Takže som v stálej expozícii ulovila aj jedného Picassa. Keď ho už tu spomínam...


Pablo Picasso: Sylvette, 1954, obojstranne pomaľovaný plech

Už roky si ozaj neželám nijaké vecné dary. Takže aj tohto roku som fasovala napríklad premanentku do sauny, poukážky na kozmetické ošetrenie, masáž a tak podobne. Vecí mám až nad hlavu, načim sa mi občas aj rozmaznávať.
A vy ako? Ešte stále hromadíte zbytočnosti, alebo už na to zvysoka tiež kašlete?




Baba Slováková

4 komentáre:

  1. Wow! Cica, toto sa dá vždy a všade! Z.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Kvičali sme pred týždňom v Budapešti - P.P.Rubens, tiež sa dalo ;). Z.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Aj ja,aj ja..

    Fú,či Ti "závidím"...M.z Rudlovej

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram