Zelená je farba nádeje

Je to tu. Mám šesťdesiat rokov. Dnes. Si píšte, že som väčšinu článku napísala v predstihu, včuľ som len zľahka klikla "publikovať" a dám si kávičku, ktorú mi s láskou uvarili. Dnes nepracujem, narodeninový deň si chcem užiť, vychutnať, mám svoje plány.
Väčšinu svojho života som si žila celkom veselo, len pred okrúhlymi narodeninami ma zakaždým chytila depka. Také jubileum nijakú ženu nepoteší, zvlášť, keď ho má velebiť v najpochmúrnejšom mesiaci v roku.




Ako som oslavovala svoje predchádzajúce okrúhliny?


Desiate (1968) si veľmi nepamätám. V ten rok prišli Rusi, tá jeseň bola veľmi sychravá.  

Dvadsiate narodeniny (1978) ma zastihli v pôrodnici tehotnú s prvou dcérou. Do pôrodu chýbal ešte mesiac a ja som tam už kysla dva. Cítila som sa príšerne stará, odpísaná, pripútaná na lôžko, nemožná, neforemná, pochovaná zaživa. Narodeninový deň bol však krásny: od manžela som dostala kyticu ruží a hodinky z Tuzexu. Ruže v novembri, za socíku, boli sme obaja študenti, dodnes neviem, kde ich zohnal. Ani tie bony.

Tridsiate narodeniny (1988). Tešila som sa už z dvoch rozkošných zdravých dcér, mala som príma zamestnanie a ešte som ku tomu žila v meste, v ktorom som od detstva vždy chcela žiť. Darček si veru nepamätám, manželstvo prechádzalo prvou krízou a ja sama sakramentskou. Narodeniny som horko oplakala. Zato oslava bola parádna: zišli sa u nás všetci priatelia a džemovali sme v rytme disko ako besní až do rána bieleho. Sused zdola nám búchal metlou do stropu. Nuž, starý hríb, ťahal na päťdesiatku, dedo jeden plesnivý.


Štyridsiatka (1998) bola zo všetkých najhoršia. Ku dcéram pribudol vytúžený syn, mala som vlastnú prosperujúcu firmu, darilo sa i manželovi. Topili sme sa v peniazoch, narodeninový dar bola dlhá dovolenka v Thajsku a zafírové náušnice s briliantmi. Inak som už všetko mala a čo som nemala, som si mohla z fleku kúpiť. Oslava s rodinou v luxusnej reštaurácii, s priateľmi v stredovekej bašte aj s cigánskou muzikou. V tomto období som bola veľmi nešťastná. Mladosť i manželstvo sa zberali definitívne do hája. A o pár rokov ta šiel i všetok majetok.


V päťdesiatke (2008) som chytila druhý dych. Znovu som sa vydala, zakrátko sa mi narodil vnuk. Bola som happy a cítila som sa brutálne mlado! Kríza zo starnutia prišla až o päť rokov neskôr, keď to druhé manželstvo nedopadlo dobre a dostavila sa menopauza. Musím však podotknúť, že kríza 50+ už nebola tak strašná ako v štyridsiatke, tá vám je hrozný vek. Oslava narodenín bola priam pamätná. Zišli sme sa veľká spoločnosť v klube architektov, hrala rocková kapela mojich kamarátov, jedli sme guláš a darčeky boli skôr symbolické. Skromná žúrka, ale o to veselšia, spontánnejšia a bujarejšia. Päťdesiatka bola jednoducho pecka!


Aká bude dnešná šesťdesiatka? Prezradím. Už včera prileteli moji blízki, čo žijú v zahraničí, zasa mám doma veľkú rodinu.

Šesťdesiatka je prvé jubileum, na ktoré som sa už dlho tešila. Už len preto, že som sa ho vôbec dožila. Nie všetci, ktorých som mala rada, mali takéto šťastie. Tento deň je iba môj, pôjdem na výstavu kuknúť jeden vzácny obraz, do reštaurácie, kde hostí vítajú slovami: "Co budete žrát, holoto?" a večer do kina. Piánko. Veľká oslava so širokou rodinou zajtra. U mňa doma, bez muziky, iba ak by brácha doniesol garmošku. O darčeku som už písala TU.

 

Nová mladosť začína v šesťdesiatke


Vidím to takto: delím ľudský život na tri etapy, na vek prvej, druhej a tretej generácie. Ak do prvej zaradím ľudí do 30-ky, do druhej osoby od 30 do 60 rokov, vychádza mi, že som na úplnom začiatku generácie tretieho veku. 

Zatiaľ čo v som bola v rámci druhej generácie už stará, na prahu (dnes už aj mojej) tretej generácie som úplná mladica, to dá rozum, nie? Ibaže už bez naivity prvej životnej etapy a stresu tej druhej. Neriešim už kariéru, nevery, rozvody, stratené lásky, nemám zodpovednosť za deti. Netrápi ma neistota, komplexy a iné hemungy. Som slobodná, nik už odo mňa neočakáva dajaké vrcholné výkony. Seniorka, hor´sa teda do ďalších dobrodružstiev!

Zelená je farba nádeje, farba jari, mladosti, maturitných stužiek. Zelené bývali v stredoveku ovínadlá novorodencov i svadobné šaty. V tej farbe je kus alchýmie, zelená čistí, osviežuje, očisťuje. Kúpila som si teda zelenú dôchodcovskú baretku, haha. V trendovom odtieni, keď už. Zelená - modrá, pre blázna dobrá.
Zisťujem, že mierne strelená dozretá žena s poťuteľným lišiackym úsmevom a so zmyslom pre humor je pre všetky generácie často príťažlivejšia než vystresovaná žena mladšia. Tou som však bola tiež, veď som už všetko skúsila. Šesťdesiatka, vitaj, moja!







Baba Slováková

35 komentárov:

  1. Evi, ďakujem za parádny a poučný článoček...a tí čo mali z veku depku, zaraz ju prestali mať...samoška, po prečítaní Tvojich pozitívnych zistení...ešte raz VEĽA ZDRAVIA A NAZDRAVIE...vo štvrtok, aj skutočné buchnutie šampanským...pa

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Cicovsky - všetko nazdravie!!! Z.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Dobrý deň,

    prajem Vám vela zdravia, lásky a pohody...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veľmi pekne Vám ďakujem, Anita. I za doterajšiu priazeň.

      Odstrániť
  4. Na zdravie Evka, a na dalsie krasne blogovanie!!!Vsetko najlepsie!!!

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Blížim sa k šesťdesiatke a neviem, čo budem robiť, ešte nikdy som taká stará nebola. ��Pekný článok a záver najlepší, prajem veľa životného elánu do ďalších rokov ����

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Blížim sa k šesťdesiatke a neviem, čo budem robiť, ešte nikdy som taká stará nebola. ��Pekný článok a záver najlepší, prajem veľa životného elánu do ďalších rokov ����

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Všechno nejlepší, hlavně zdraví, lásky máš určitě dost, vždyť i my, věrné čtenářky, tě máme rády! No a majetek asi nehromadíš, takže ať ti vydrží humor a entuziasmus.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. PANI šesťdesiatnička, presne tak isto som sa cítila ja pri všetkých narodeninových dekádach! O mesiac budem mať 53, takže som práve v období, keď som tiež chytila druhý dych! Presne ako Vy! A keď sledujem moje nevesty, vidím seba pred 20, 30 rokmi a teraz už viem, že to nakrajšie ich aj mňa ešte len čaká. Vďaka za tento Váš blog. Idem si hneď naliať dobrého vínka a pripiť si na Vaše zdravie!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som si aj myslela, že sme to takto približne všetky prežívali, preto som o tom aj písala. Moja najstaršia ide mať 40 a dobre vidím tú krízu príšernú. To ja by som si mala hlavu búchať o stenu - a som v poho. Sama som z toho prekvapená, verte mi. Ďakujem za vinš a na zdravie nás všetkých!

      Odstrániť
  9. Posílám velký narozeninový pozdrav, přeji vše nejlepší, hodně zdraví a dobré nálady.
    Vypadá to na super oslavu, a že je co slavit!!!
    Tak si to hezky užijte a zachovejte nám i nadále přízeň.
    Přeji fajn dny, Jindra

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Už je po oslave, už len tie riady umývam :D Fajne bolo. Ďakujem za gratuláciu a želám všetko dobré.

      Odstrániť
  10. Teším sa na článok o oslave sedemdesiatky ! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Haha, toto ma ozaj rozosmialo. Verím, že bude! A veselý.

      Odstrániť
  11. Všetko najlepšie:) Aby Vám toto životné nastavenie vydržalo veeeľmi dlho...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne. Životný optimizmus je síce vrodený, ale i tak všetko závisí na životnej situácii. Dúfam, že i tie ďalšie roky budú OK.

      Odstrániť
  12. Přeji vše dobré ..... a děkuji za krásné čtení a radost, kterou rozdáváte.

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Evička milá,aj ja Vám zo srdca želám všetko len to najlepšie :-)...nech z Vás život naďalej kreše taký krásny diamant ako doteraz ❤ ...ďakujeme za Váš optimizmus,ktorý rozdávate cez Váš blog ;-) Monika.

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Milá Babo, koukám na vás a stárnutí už se vůbec nebojím. Vypadáte fantasticky. Přeji Vám krásné narozeniny! B.

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Evi, vsetko najlepsie prajem..hlavne to zdravicko aby sluzilo..a este veeela energie a dobrych clankov! Gabi

    OdpovedaťOdstrániť
  16. Hodně zdraví, štěstí, drobných každodenních radostí, kopu inspirace pro skvělé příspěvky a hlavně milé lidi okolo! Srdečně Kačka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veľmi krásne ďakujem, Kačko! Milých ľudí mám v svojom okruhu kopec a veľmi si to vážim.

      Odstrániť
  17. Milá Evi, prajem ti všetko najlepšie k narodeninám a ďakujem za inšpiratívne čítanie a fotografie na Tvojom blogu ;). Táňa

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram