Osemdesiatky sú späť. Definitívne

Som si tak opätovne zalašovala v našom sekáči. Zaujala ma midi vlnená sukňa: krásny materiál, výrazné štepovanie, dobrý strih, trendová farba. Chlpatý pulóver ma až tak neoslovil. Farba však úplne rovnaká ako na sukni, cena viac než príjemná, zobrala som aj ten. Doma som si to skombinovala s doplnkami, paráda.





Pani v predajni banovala, že na to neprišla sama. Dva rovnaké farebné kusy, super kombinácia, dala by to do výkladu. Vytešila som sa teda a outfit nechala visieť na dverách. Ráno na to čumím ako puk: veď ja som čosi takéto už predsa niekedy nosila! Kde som to len videla??? No, kde?! Tuto:


Burdu si pamätáte? Až ma horúci pot zalial, nekecám. Tie sekáčové veci sú očividne nové, asi z minulej jesene alebo tejto jari, ibaže čisté osemdesiatky, matka sladká! 

Nie som celkom mimo obraz. Že sa 80-te roky vracajú, je už známe dlhšiu dobu. Ich dych ma však z nových handier ovanul tak prudko, že som sa tomuto vplyvu módy diskotékovej éry na dnešné trendy prizrela trochu bližšie.

Móda 80-tych rokov je späť!


Čo si budeme, bola to veru móda výrazná. Zrodila mnohé ikonické trendy. Najviac ju charakterizujú široké ramená s vypchávkami a mohutné rukávy. Všetci sme napodobňovali princeznú Dianu, Jane Fonda, Madonnu, Joan Collins, Cindy Crawford... Mnohé vtedajšie úchvatnosti by sme dnes najradšej poslali do zabudnutia, ale móda si vždy nájde spôsob, ako pretransformovať i tie najnepravdepodobnejšie vintage módne haluze na najhorúcejšie hity. Pokojne sa usaďte a s úsmevom spomínajte. Vraciame sa do našej mladosti, babenky. Čo všetko je opäť in?

1. Farby


Už pri výbere farby roka 2018 (Ultra Violet - tmavofialová) mi trklo, že toto tu už veru bolo. V osemdesiatkach som mala krásne tmavofialové šaty s úzkou sukňou a širokými ramenami. Šité podľa Burdy, prirodzene. Nosili sa primárne, výrazné farby i púdrové odtiene. Stručnejšie - nosili sa farby! Tu je paleta 10-tich najhlavnejších odtieňov pre jeseň/ zimu 2018/2019:
Farebná paleta pre jeseň/zimu 2018/19 podľa Pantone.

2. Veľké svetre


Divoké vzory, šialené farebné kombinácie a chlpy vtedajšiu módnu scénu definovali. Bolo veru ťažké nájsť sveter, ktorý by nebol nadmerný alebo žiarivý, plný vzorov a aplikácií. Neformálne a zábavné, čo sa vám nepáči? Späť sú tie rozmery, farby či chlpatina. S takým malým, nepatrným rozdielom - zatiaľ čo my sme štrikovali z priadzí aspoň s nejakým obsahom pravého mohéru, dnes sú to výlučne umelé vlákna. Vypletané vzory ešte nedorazili, ale čosi mi našepkáva, že i to bude čoskoro.
 
Vľavo model z 80-tych rokov, vpravo aktuálna ponuka Zara, pulóver s pruhmi Mango

3. Zvieracie vzory


Prekutrala som osobne aj odevné reťazce. Pre jeseň 2018 nastal frontálny atak divočiny. Hadia koža, krokodília koža, zebra a nesmrteľný leopard. Na šatách, gatiach, pulóvroch, kabátoch, kabelkách i na topánkach. Všade. Nič som nekúpila. Pár zverov doma už mám, načo kŕmiť ďalšie?

A zase si neodpustím štipľavú poznámku: štrikovalo sa zo 100% vlny. Dnes je to umelohmotná hryzúca zverina...
 
vľavo model z 80-tych rokov, vpravo Mango

...alebo potlače na tenkých handrovitých, krčivých látkach. Výmyslom dnešnej doby je kombinovanie zvieracích vzorov. Hadia koža s leopardom a tak podobne.
 
Tina Turner style, vpravo 2x Zara, vpravo dole Mango

4. Ľadvinka


O úplne najhorúcejšom must have doplnku tejto sezóny som písala TU. To som najprv vybrala také tie elegantnejšie ľadvinky. Môžem vás však ubezpečiť, že sa veru nosia i ľadvinky nylonové a vinylové (jasnou peckou sú tie priesvitné). Vždy som sa čudovala, načo niekto kupuje predražené značkové peňaženky. Teraz konečne uzrú svetlo sveta!


Ľadvinka v neónových farbách z 80-tych rokov, vpravo 2x Zara, dole Mango

5. Široké opasky


Určite si spomeniete na prapodivné obrovské spony, čo sme nosili. Kombinácie kovu s kožou a tak. Nuž aj tie sú naspäť. Tentokrát som ale vybrala také, čo sa mi ozaj páčia. Mimochodom, aj balónové rukávy dnes fičia.


Lady Diana, vpravo všetky opasky Mango

6. Pánske sako


Saká pánskeho strihu s dvojradovým zapínaním a gombíkmi na rukávoch sú opäť na výslní. Vybrala som saká so vzorom Prince of Wales, ktorý bude moderný i v nasledujúcej sezóne, nosia sa však i jednofarebné, resp. iných vzorov. Ramená sú znovu široké, celkový tvar tak akosi oversajzový. "Osemdesiatková" silueta sa dosiahne prepásaním saka opaskom (áno, širokým) alebo ľadvinkou. Krabicoidné saká sa však nosili aj vtedy. Obrovským hitom sú nohavicové "pánske" kostýmy.


Sako z 80-tych rokov, vpravo všetky Mango

7. Bodky

Bodkovaných outfitov z osemdesiatok som našla fúru, ale na celej čiare vyhrala Lady Diana. S touto fotkou by na Instagrame určite zabod(k)ovala. Všetko, čo má na sebe, sa dnes nosí: bodky, plisovaná midi sukňa, mikina, ponožky do lodičiek. Bodkované ponožky sú ohromnou vychytávkou a bodky aj na jesennú sezónu ponúkajú úplne všetci.

Lady Diana, vpravo 2x Mango, dole Zara

 8. Tenké roláky


Na jeseň sú určite praktické a v kostýme pôsobia mimoriadne ležérne i elegantne zároveň. Ich nedostatkom je, že zdôrazňujú ochabnuté kontúry tváre, či nebodaj dvojitú bradu. 


Brooke Shield, vpravo roláky od Manga

9. Plesňáče, mrkváče i svetlá džínsovina


"Plesnivé" džínsy (Acid Wash Jeans) sa mi zdali hnusné už vtedy, neverím, že sa to fakt vrátilo. Mrkváče majú honosný názov Mum Jeans, ergo mamine gate. Dobre ich poznáte, to sú tie s vysokým pásom, na bokoch rozšírené, dole zúžené. Tento strih mi celkom sedí, fajn, že je opäť tu. Návrat svetlého denimu (High Wash Denim) som tiež celkom uvítala, po rokoch nosenia čiernych či tmavomodrých gatí je to príjemné oživenie.

Ohrnutie nohavíc má tiež svoj pôvod v osemdesiatkach, rovnako ako úzke Skinny Jeans, tie sa vyvinuli z legín (stále sa nosia).


Tina Turner, vpravo všetko Mango


10. Farebné legíny


Nosili sa lesklé a so štekľami, jasné, že najviac na diskotéky. Už som dúfala, že im odzvonilo, ale kdeže! Vybrala som pre vás prapodivné kúsky s potlačou, tie ružové sú priam príšerné. Ani jedna baba v nich nevyzerá dobre, ani Cher veru nie.

Cher, vpravo legíny z Manga

11. Otcove tenisky


Dad Sneakers je neskutočne šialený trend, to si počkám, kým prejde. Na mladých sa mi to páči, ja by som v tom vyzerala ako debil. Ako sa to nosí, ukazuje fotka. Čím sú robustnejšie, tým lepšie.

Dobrá správa znie, že sú vychytené i klasické plátenky, najmä značky Vans a Converse.



 

13. Úplne všetko!


Pozrela som si módne prehliadky najznámejších návrhárov a už som z toho na prášky. Kompletné osemdesiatky ako vyšité. Čo ešte nebolo spomenuté?

- obrovské blýskavé náušnice a náhrdelníky (predstavte si ovešanú Joan Collins a máte to),
- veľké okuliare s farebnými sklami, 
- široké čelenky,
- džínové bundy s nadmernými pleciami i rukávmi,
- vinylové oblečenie, 
- tričká a mikiny s nápismi (najmä s logami),
- neónové farby,
- flitrované a veľmi lesklé látky, zamat a menčester,
- čipkované krátke "bike" legíny pod minisukne,
- cyklistické obtiahnuté šortky, teplákové a šuštiakové súpravy na ulicu,
- štucne!!! Ku klasickým kabátom.
Ak som na niečo, čo sa nosilo v osemdesiatkach, zabudla, verte, že sa to nosí tiež!

 

Posadnutosť 80-tymi rokmi (´80s Excces)



Ospravedlňujem sa, že som hore použila ilustračné obrázky najmä zo španielskych obchodných reťazcov. Dobre sa mi na ich stránkach hľadá, väčšinou sú to i nositeľné veci a to je asi tak všetko. Osobne som si pozrela kvalitu niektorých kúskov, ktoré ma zaujali, ide to s ňou ale dole vodou.

Samozrejme, že inšpirácia osemdesiatymi rokmi nie je jediným tohtoročným trendom, zdá sa však, že je trendom najvýznamnejším. Značky ako Gucci, Stella McCartney, Christopher Kane a Saint Laurent už na jar predstavili modely so širokými ramenami a balónovými rukávmi. Vraj, keď sa to urobí správne, silueta osemdesiatok vytvorí priam sochársky efekt.  

Saint Laurent:


V New Yorku hotovú mániu odštartoval Tom Ford, nasledovaný Marc Jacobsom, Miu Miu a ďalšími. Tak sa na to pozrite:

Tom Ford a jeho lesklé legíny a zvieracie vzory.



Marc Jacobs s ľadvinkami a širokými ramenami (vybrala som tie najmenej mohutné).


Zlatý klinec. Miu Miu a plesňáče. Aj s bielymi ponožkami. Lazy sa pohli!



Nejdem sa vás vypytovať, či sa vám táto mánia páči. Zaujímalo by ma ale, či a hlavne čo si z tohto trendu viete vybrať?!

Návod: spomeňte si na film Pretty Women (1990). To už osemdesiatky skončili, ale na kostýmoch je ich vplyv ešte poznať.

Obrázky: Pinterest, Pantone, Vogue, Mango, Zara






Baba Slováková

11 komentárov:

  1. Taky už chvilku pozoruji návrat 80tek, ale pevně doufám, že ramena ne! Že se to prostě neujme. Ale mám plizovanou sukni a plizovanou trochu lesklou šálu s puntíky, to nosit budu. Elegantní vlněný kostým jsem už kdysi vyvalila doufajíc, že ramena se už nikdy nevrátí.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mňa v osemdesiatkach bavili najmä tie pulóvre, štrikovala som ako divá. Ani jeden sa nezachoval, škoda, mala som krásne kusy, z tých šalenín tie najvkusnejšie. Aspoň si tak myslím, haha. Vlastne z tých rokov nemám už vôbec nič, to som mala 48 kíl! Zato z deväťdesiatok mám ešte kopec kvalitných vecí, dlho boli len uložené, lebo ramená už síce boli užšie, ale stále dosť široké. Teraz ich opäť vyťahujem. Nemyslím si, že sa tie celkom nadrozmerné plecia ujmú. Tie oversize džínsové bundy ale určite.

      Odstrániť
  2. Já si tedy vyberu určitě, mně to vyhovuje, mně totiž osmdesátky slušely. Jsem postavou hruška, takže velká ramena, široké opasky, mrkváče, to mi sedí. Takže ano, mně se to líbí....

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne tá móda rovnako pristala, tiež mám široké ramená. A úzke boky, postava jablko. Čo znamená, že dnes mi rastie hlavne brucho a rastie a rastie... Na tú siluetu so širokým opaskom môžem zabudnúť. Teším sa ale, že sú naspäť midi sukne, mrkváče. Už sa mi veľmi rysujú kostnaté kolená, kratšie sukne a skinny akosi už nie je to pravé orechové :)

      Odstrániť
    2. Mrkváče jsem si jako horkou novinku přivezla z Prahy, stály na tu dobu šílených 450 korun, a když jsem v nich vyplula, spolužák se mně zeptal: To v tom vážně chceš chodit?

      Odstrániť
    3. Som si tak uvedomila, že nie všetkým postavám sa mrkváče hodia. Ja mám stále pred očami Lady Di, vyzerala v nich skvele. Asi to chce proporčne "dlhé" nohy, neviem.

      Odstrániť
  3. Nakupy v sekaci su super! Vlastne, to nie su nakupy, to su ulovky :) Gabi M.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Dobrý deň, obdivujem Váš blog, je to nádherné čítanie s množstvom zaujímavých podnetov od erudovanej vzdelanej dámy, ktorá má vytríbený vkus. Teším sa na ďalšie články. V tomto o 80. rokoch som si nostalgicky zaspomínala na svoju mladosť (v tom čase som bola teenagerka). Potom som v obchodoch ohmatala pár oversize pulóvrov a zistila som, že najlepšie sú aj tak tie, čo mi dávno štrikovala moja mamka, mám jeden zo 100% vlny a je i pri opakovanom jemnom praní stále krásny ako nový, neklamem. Ďalšie 2 som nabalila dcére, ktorá teraz rok študuje na strednej škole v Írsku - tam jej umelina na efekt nepomôže, zato poctivé, babičkou upletené svetre z kvalitnej priadze áno. Máte úplnú pravdu o tých pulóvroch. Prajem všetko dobré a teším sa nabudúce "dočítania". P. S. Jedno z Vašich miest - Banská Bystrica - je mojím rodiskom.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dobrý deň, pani Jana. Nielen umelé pleteniny ale i iné nekvalitné materiály mi dnes pijú krv. To sa hádam radšej vytrápime pri prácnejšom praní či čistení poctivých prírodnín, než dať na seba tú umelú hmotu. Sa mi v poslednej dobe často stáva, že sa až štítivo strasiem, keď ohmatám materiál. Na prvý pohľad pekné, moderné, po ohmataní... brrr. V Banskej Bystrici som žila, ale nie je mojím rodiskom. Bývali v nej kedysi moji starí rodičia, takže som v nej trávila detstvo a neskôr som si ju vyvolila ako svoj prístav. Tiež želám všetko dobré!

      Odstrániť
  5. Doufala jsem, že už to nikdy neuvidím. Zvlášť ty chlupaté svetry. Ledvinku mám, jen z ní vyhážu tenisák, "srací pytlíky" a piškoty a ze psího koše ji přesunu do skříně. Ach jo... I.R.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram