Lovec dizajnu: Martin Rajniš

Po dlhých dvadsiatich piatich rokoch bola v Prahe postavená ďalšia verejne prístupná výhliadková veža a nie hocijaká: je z agátového dreva a ku tomu ešte aj "Rajnišovka". Zuzana stepuje, že toto veru musíme vidieť. Nebo je zatiahnuté, popŕcha, štartujeme však, Košičania už majú namierené na Slovensko.

Prof. Ing. arch. Martin Rajniš


Profesor Rajniš mi prichodí ako dáke zjavenie. Medzi distigvovanými architektmi pôsobí ako enfant terrible - má undergroundové korene, je hrozne vulgárny, vtipný, svojrázny. Svojou úprimnosťou a kritičnosťou si narobil kopec nepriateľov, čo však nič nemení na skutočnosti, že každou novou stavbou všetkým vyrazí dych. Pozornosť v posledných rokoch púta experimentovaním s drevom, z ktorého vytvára ľahké stavby s výraznou geometrickou štruktúrou. Cítiť v nich neopísateľný meditatívny aspekt.




Martin Rajniš postavil mnoho známych stavieb, z tých posledných drevených sa mi najviac páčia Maják a muzeum Járy Cimrmana v Příchoviciach, Rozhledna Bára na kopci Podhůra a Česká poštovna na Sněžke. Srdcovkou je Vzducholoď Gulliver v Prahe, tú som si už opáčila a opísala TU.

Rozhľadňa Doubravka XIV.


Výhliadková veža v Prahe 14 (v lesoparku Čihadla, Černý Most) je z tých menších Rajnišových stavieb, ku jej vrcholu s výškou 20 m vedie 98 schodov. Tri nohy, na ktorých je zavesené schodisko, sú z odkôrených kmeňov mladých agátov.



Nová rozhľadňa je súčasťou projektu Cesta k Doubravce, ktorý má za úlohu revitalizáciu turistických trás v tejto lokalite. Súčasťou zámeru je osadenie viacerých prvkov drobnej architektúry, vznik oddychových a relaxačných miest, detských ihrísk. Výhliadková veža je tu teda prvou lastovičkou. Marin Rajniš ju navrhol spolu so svojím tímom, zvaným Huť architektury.


Na rozhľadňu sa naraz môže vyškriabať len deväť ľudí. Len čo vkročíme na schodisko, vieme prečo: drevená konštrukcia sa pod nami otriasa a kýve. Zuzana kvičí od strachu, ale statočne stúpa.


Trochu netradičný pohľad na Prahu...


Som si predstavovala prďácke fotenie outfitu na schodisku. Hehe. Buď mám nohy ako trpaslík, alebo naopak nenormálne dlhé. Tie som radšej na fotografiách odrezala.




Tak nič, pofotíme dole na vstupných schodíkoch.



Outfit alebo zbohom buď, panamák!


V druhej polovici leta sa nosia zemité farby, milé dámy! Toľko informácia z módnych žurnálov a inak vám je jasné, že som sa doladila ku dreviskám. Oblečenie pohodlné, najmä obuv, od parkoviska sa ide pešo nejaký ten slabý kilometrík. Ak sa vám vidí na turistiku príliš nóbl, vedzte, že po návrate do centra ideme ešte na večeru. Nech žijú univerzálne handry.

Môj slávny panamák, v ktorom som robila parádu minulé leto, absolvoval Azorské ostrovy. Na Salámistovej hlave. Tak už nielen dcéry ale i syn chodí lašovať do môjho šatníka. Voľajako sa mi ten klobúk po návrate do Prahy nepozdával, zmäkkol na tom slnku? Zmokol a dvakrát sa vraj čírou náhodou okúpal v mori. Trochu som ho vylepšila šatkou, nebude ale zo psa slanina a ani z klobúka viac módny doplnok. Zobrala som ho však, ak by sa ozaj rozpršalo.

Zuzka bohorovne celý čas tvrdila, že to hore vybavila, nezmokneme. Ani sme veru nie. Tak ciao, bello, už si mi nie treba!



Kalap sa mi však ešte zišiel. Naobarala som si pri Rokytke do klobúka padané jablká. Zaručene BIO!

Outfit:
Sako: bavlna, podobná denimu, asi dvadsaťročné, Betty Barclay
Nohavice: viskóza, Zara
Tričko: bavlna, Mango
Sandále: koža a korok, Tamaris
Kabelka: brúsená koža, Zara
Náušnice: sisalový motúz, Lindex
Prsteň: striebro a jantár, stiahla som Zuzane z ruky, bo sa mi presne hodil 😂




Baba Slováková

8 komentárov:

  1. Evi, pekné, pekné...Pri tom počasí a svetle super! Z.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak tá modrá obloha mi na fotkách veru chýba, ale človek nemôže mať všetko :D

      Odstrániť
  2. Martin Rajniš je fakt číslo, četla jsem jeho autobiografickou knihu a dost jsem se nasmála. Ale jeho práce obdivuji.
    Kombinace bílé se zemitými barvami je moc hezká a tobě, Evo, opravdu sluší. Sice mě to vedro už nebaví, ale stejně by nám léto mohlo ještě vydržet.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mám tu knižku, darček práve od Zuzany: Pětadvacet tisíc dnů vzpomínek. To je ona??? Ešte som sa ku nej nedostala, ale už sa teším! Ďakujem, Dášo, za kompliment... a už sa veru ochladilo. Zberám sa dnes na jedno stretnutie a veru neviem, čo na seba. Asi vrstvenie, vrstvenie, vrstvenie...

      Odstrániť
    2. Ano, to je ta kniha, myslím, že se ti bude líbit.

      Odstrániť
    3. Dášo!!! Som sa teda do knižky konečne postila a neviem sa od nej odtrhnúť. Je to paráda!

      Odstrániť
  3. Veľmi zaujímavá kombinácia farieb. Vždy pozerám s úžasom na Vaše "dvadsaťročné" kúsky, ktoré vyzerajú a Vy ich kombinujete ako by ste ich kúpili včera! Super!
    Sivet

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To sako má naozaj minimálne dvadsať rokov, holt, kvalitné materiály sa ani po toľkých rokoch nepremenia na handry. Ďakujem za povzbudivý komentár!

      Odstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram