Vnímanie vekovej identity

Robert Redford delivers his remarks
© U.S. Embassy photographer JP Evans, (CC BY-ND 2.0)
Na internete som našla veľmi zaujímavú diplomovú prácu, ktorá odkazuje i na môj blog. Autorkou práce je Lucia Vasilková, študentka Fakulty sociálních studií Masarykovej univerzity v Brne.

Práca sa prostredníctvom blogov o móde vo vyššom veku zaoberá spoločenskými pravidlami diktujúcimi starším ľuďom spôsob ich obliekania i pohľadom samotných príslušníkov starších generácií na túto problematiku.


Nechcem sa pozrieť do zrkadla a čudovať sa, koho tam vidím. Chcem byť sám sebou. Moje vrásky sú môj život. Je to akoby môj odpočet. Ak svet túži po mladej kráse, nech ju má, ja budem pokojne a prirodzene starnúť.“ Robert Redford


Z práce som na úvod schválne vybrala citát Roberta Redforda, nášho sexidolu v mladosti, môjho teda určite. Zostarol rovnako, ako my všetci. Mladej generácii sa už určite javí ako ujčok (na vybratej fotografii pritom ešte celkom ujde), pre mňa však stále sexidolom zostáva, lebo všetko je relatívne.

V závere tohto článku je odkaz na prácu celú, určite stojí za prečítanie! Vyberám niekoľko citácií, aby som vás navnadila. Vždy je to o náplni príslušného blogu so skvelými komentármi.

Blog Rant Chic

Na zahraničnej internetovej stránke www.rantchic.com, je vymenovaných 24 vecí, ktoré by mali ženy po dosiahnutí tridsiateho roku života prestať nosiť. Je to odôvodnené tým, že by mali ženy preferovať oblečenie, ktoré zodpovedá ich zrelosti... Komentáre:

„Veková príslušnosť  má byť nasledovaná. Staré ženy vyzerajú hlúpo v niektorých z týchto outfitov. Rovnako ako by mal iba svalnatý a mladý muž nosiť obtiahnuté tričká.“(Raj)
„Moja STARÁ PANI nosí toto všetko....a ja to milujem!...má 50!“ (Greg)

„Mám 68....moja rada je, že ak sa v tom cítite dobre, noste to!!!!!“ (Peggy)
„...nikdy sa neoblečiem ako STARÁ ŽENA!!!!“ (Martie)

 
Blog Bells&Whistles


naopak vrdí, že článok uverejnený na Rant Chic je ignorantskou zbierkou slov v minimálne navštevovanom kútiku internetu. Autorka Robyn reagujúca na blog si myslí, že:

„...každá žena, ktorá počúva niekoho v tom, čo by mala alebo nemala nosiť, stráca vlastné sebavyjadrenie, vlastnú individualitu a sebavedomie. Toto všetko vďaka niekomu, kto deklaroval, čo by mala alebo nemala nosiť.“ 


Blog Advanced Style

je veľmi špecifický. Ide o blog, ktorý sa venuje ľuďom vo výhradne pokročilom veku (napríklad 80, 89, dokonca 101 rokov) a na blogu je vyfotografovaný aj nejeden starší muž.
Ide o blog, ktorého módnymi ikonami sú výhradne staré ženy a muži a komentáre sú iba pozitívne. Na tomto blogu môžeme vidieť dámu v pokročilom veku vyfotenú v kabáte s leopardím vzorom, ktorý bol tak prudko kritizovaný na blogu Rant Chic a bol považovaný za kúsok oblečenia, ktorý by mala každá žena po dosiahnutí tridsiateho roku života zo svojho šatníka vyradiť. Tu vidíme pravý opak - neformálna norma, stanovená mladšími jednotlivcami, nebola tými staršími rešpektovaná.


„...je nám stále hovorené ako by sme mali prestať nosiť minisukne po 35-ke, ako nikto už viac nechce vidieť naše nechutné telá. Je depresívne a niekedy ťažké byť šťastný, cítiť sa atraktívne, alebo sa dokonca baviť!“ (Denise) 

http://www.advanced.style/

Autorka takto skúma niekoľko blogov, vrátane českých a slovenských, do zoznamu sa dostali i Babie letá, vtedy ešte celkom mladé (práca je napísaná pred dvomi rokmi), čo ma veru teší. Ešte zopár komentárov našich žien:


„Všade je kult krásy a mladosti, stále články, ako byť mladá, ako vyzerať mlado, ako spomaliť starnutie... tak jasné že sa ženy hanbia , mať po40-ke je pomaly spoločenský prehrešok. Aj ja sa hanbím za svoj vek....“            (Marianna)                                                                                               
„...som obdivovala staré žienky, ktoré sa nebáli namaľovať a obliecť si tričko a jeansy aj vo vyššom veku... Všade vládne ideál mladosti, štíhlosti a krásy , takže sa nečudujem, že sa zrelé ženy cítia menejcenné, ja sa tiež tak cítim, už roky.“ (Ruslana)


Z rôznych komentárov vidno, že veková identita sa odzrkadľuje v spôsoboch obliekania sa starších ľudí do takej miery, do akej vnímajú svoje starnutie. V pozitívnom alebo v negatívnom smere.                                                                                                                             
Z analýzy diplomovej práce ďalej vyplýva skutočnosť, že Slovensko a Česká republika sú v oblasti módy konzervatívnejšie ako zahraničie. Skúmaná vzorka, ktorá žila v zahraničí, vnímala svoj vek pozitívnejšie, do väčšej miery odmietala negatívne stereotypy a neformálne vekové normy a snažila sa pôsobiť mladistvo a atraktívne.   

Ženy žijúce na Slovensku a v Čechách sú konzervatívnejšie a svoj spôsob obliekania sa prispôsobujú veku vo väčšej miere. Tieto ženy vnímali starobu skôr ako negatívum alebo sa jej prinajmenšom prispôsobovali a toto platilo aj pre oblasť nimi preferovaného oblečenia. 

 
Móda zn. Babovřesky, style.prima.cz

Milé baby, naozaj je to u nás tak? Veď naša generácia je už celkom iná než generácia našich mám. Prelomíme ten diktát mladosti, vykašleme sa na komplexy zo staroby? Každý si za to, ako vyzerá, väčšinou môže sám. Za vysoký vek však nemôžeme, v tomto sme nevinne. Čo si o tom myslíte?

Tu je odkaz na diplomovú prácu Lucie Vasilkovej Vnímanie vekovej identity: Analýza internetových blogov o móde v staršom veku. Vďaka, Lucia!
is.muni.cz/th/416933/fss_m/Diplomova_praca.docx


Baba Slováková

2 komentáre:

  1. Ráda vidím na bozích odkazy na akademické práce. Já sama mám několik oblíbených, například o smrti z pohledu dcery vedoucích pohřebního ústavu a o sociálním významu vlasů, ale bohužel se mi poztrácely jejich přesné adresy. A abych nebyla mimo téma- Iris Apfel jede. Já si díky ní třeba začínám vážit nekonvenčního stylu své stárnoucí matky.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Haha, škoda že na tie práce nie sú nijaké linky. To by bolo "počteníčko". Jo, Apfel jede. Tá je božia!

      Odstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram