Prohlídni si starobinec, ať víš, do čeho jdeš...

Tak víš, kam jeď? Jeď do Všestud. Prohlídni si domov seniorů, ať víš, do čeho jdeš...

Ponáška na slávnu radu Rudolfa Hrušínskeho ("Jeď do Pelhřimova. Prohlídni si krematorium, ať víš, do čeho jdeš...") v roli lekára Skružného krčmárovi Bedřichovi vo filme "Vesničko má středisková" mi v hlave cinkla okamžite, len čo som s údivom zistila, čomu v skutočnosti slúži môj vysnívaný romantický červený zámoček.

 




Nádherné sídlo som objavila už pri plánovaní výletu do Veltrús. Na internete som hľadala fotografie zámku Veltrusy, našla zábery povodní a medzi nimi aj úplne zaliatu neobvyklú stavbu. To som si hneď povedala, že ju musím stoj čo stoj vidieť. 

 

Veľmi rýchlo som zistila, že ide o Červený mlýn, umiestnený úplne na konci veltruského parku, v jeho severnom cípe. Viac som sa o stavbu bližšie nezaujímala v domnení, že podľa zachovalého stavu pôjde určite o nejaký penzión/hotelík s reštauráciou, ktorý bude v týchto časoch aj tak zatvorený. Takže uvidíme na mieste.




Červený mlýn

Budova v gotizujúcom slohu bola postavená v roku 1792 ako jedna z mnohých stavieb malej architektúry v zámockom parku. Najprv to bola len taká kulisa v duchu "pastierskeho" romantizmu. Zakrátko však Vltava začala opäť blaznieť a keď odniesla neďaleký funkčný mlyn, bol pri Červenom mlyne vybudovaný náhon a mlyn dobudovaný tak, aby skutočne mlel. V jeho vežičke bol zriadený reprezentatívny salónik pre panstvo, oddychová miestnosť po prechádzkach parkom, či plavbách po kanále. V roku 1824 bol mlyn najvýstavnejšou budovou panstva.


 

Keď potomci slávneho chotkovského tria (pozri predchádzajúci článok TU) schudobneli, začal sa najprv mlyn prenajímať a napokon ho Chotkovci predali. Dnes teda nepatrí do areálu zámku, aj keď sa v ňom nachádza. 

Noví majitelia mlyn dostavali do dnešného pôdorysného tvaru podkovy, budova stihla dvakát vyhorieť a koncom 19. storočia bolo mlynské zariadenie odmontované. Ha, až tak som sa, vidiac jeho architektúru, predsa len nemýlila - až do 2. sv. vojny napokon slúžil ako penzión a zájazdný hostinec.


Počas protektorátu stihol stavbu rovnaký osud ako všetky zaujímavé stavby v stredných Čechách - obsadili ju Nemci, po nástupe komunizmu sa tiež realizoval obvyklý scenár - Červený mlyn bol znárodnený a premenený na domov dôchodcov. 

Tu je fotografia, na základe ktorej som mlyn našla (povodeň v roku 2013):


 

Seniorom slúži dodnes. Po nedávnych ničivých povodniach prešiel veľkou rekonštrukciou, ozaj je ako zo škatuľky. Zariadenie spravuje Stredočeský kraj a aj keď sa toto nachádza vo veltruskom zámockom parku, územne patrí pod neďalekú obec Všestudy.

Nádherné miesto pre jeseň života, čo poviete? Ak by ste mali záujem a predstavu, do čoho by ste šli, tu sú stránky domova seniorov: Domov seniorů Všestudy.



Deti sa išli dotrieskať, že som sa ja snehom brodila za... starobincom. Nechcite počuť tie kecy! Mimochodom, história objektu aj so starými fotografiami je hrdo vystavená pri vstupnej bráne. A aj jeho účel. Kto by to bol povedal?

Je to tu ozaj veselý kraj, Čechy ma neprestávajú neustále prekvapovať, tie ich viesky strediskové. Veltruský mlyn patrí pod Všestudy, samotné Veltrusy sa kedysi volali Veldrby. Obyvatelia vraj boli veľmi klebetní a názov obce ich strašne urážal. Tak ho zmenili. No, to si dajako nepomohli. 

A keď už tu na záver takto bohapusto táram, vedzte, že v Pelhřimove nijaké krematórium nie je a ani nikdy nebolo!

Fotografia povodne v roku 2013 je zo stránky: Zámek Veltrusy

Všetky články o mojich potulkách mimo Prahu nájdete v sekcii Česko.

Outfit:

Kabát: Zara

Sukňa: Pepe Jeans

Pulóver: Warehouse

Čižmičky: Vagabond

Kabelka: Duki Daso

 






Baba Slováková

2 komentáre:

  1. Milá Evo, děkuji za článek a další objevený poklad u zámku Veltrusy. Tam jsem ještě nikdy nebyla, mám co dohánět, až to bude možné. Outfit je vrcholně elegantní, moc ti sluší a do této kombinace bych dokonce šla i já, bledule letní.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za kompliment a do Veltrús sa chystám ešte aj ja. Je to skvelý tip na výlet, sú kúsok od Prahy. Chcela by som ich vidieť v lete!

      Odstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram