Lovec dizajnu: Blanka Šperková

Bola som doma. Na Slovensku. Znie to ako sci-fi, ale voľajakým nedopatrením sa takô stalo, že mi už vznikol nárok na starobný dôchodok. A tak som nekonečné hodiny jéchala nočným rýchlikom prihlásiť sa na príslušnom úrade. Reku, už aj ja som zaslúžilá dôchodkyňa, dajte dáke lóve! Nič som nevybavila, na to bol môj doterajší život príliš turbulentný, aby to šlo ako po masle. Treba mi ešte milión päťsto potvrdení, pocestujem zas. Cesta však celkom márna nebola. O hustý program sa mi raz-dva postarali moje dve starodávne priateľky.
Sklamaná z neúspešného vybavenia mojej záležitosti som sa v letku zastavila u prvej kamošky v galérii. Magduška ma pošanovala a chytila sa naprávať mi náladu. Vraj, kukaj, aké mám nové šperky! A už aj mi vyberala náhrdelníky z vitríny, vyťahovala ich zo šuflíkov, strkala pod nos, vešala na krk.


Nooo, fajné sú, skočila som jej na lep. Nejaké handry som si na fotografovanie aj priniesla, náhrdelníky by som mohla zakomponovať do outfitov. Ale zajtra, veď som celú noc cestovala. Jáj, kdeže zajtra! Bude pršať, dnes je posledný krásny deň. Márišku, som celá utrmácaná, vyzerám hrozne, protestovala som. "Vyzeráš výborne!" zaklincovala Magda zbytočnú debatu. Už mala vymyslené aj to, kde sa bude fotiť.

Stihli sme teda v priebehu jediného dňa s druhou priateľkou Evou neplánovane nafotiť outfity až štyri a keby len to! Mám ulovené aj štyri unikátne stavby, holt, akčné dôchodkyne sú akčné dôchodkyne!

Hronsek


Ak niekedy zavítate do Banskej Bystrice, určite navštívte neďalekú miniatúrnu obec Hronsek. Je preslávená hustým výskytom historických pamiatok a vyše 200-ročných líp. Dedina so sotva 700 dušami sa dokonca pýši pamiatkou UNESCO. Ktorí to tam poznáte, isto viete, o čom bude v nasledujúcich článkoch reč. Pre prvý outfit som si však zvolila inú hronseckú stavbu - Soosovsko-Géczyovský barokový kaštieľ.

Kaštieľ s nárožnými baštami pochádza z roku 1775 a patrí obci. Skromný obecný rozpočet očividne stačí len na základnú údržbu, kaštieľ je zatvorený. Len raz do roka býva pri Slávnostnom dni obce Hronsek sprístupnený verejnosti.


Aleeee, čo to, čo to?! Na komíne bývalo bocianie hniezdo, vyše 70 rokov pravidelne osídľované bocianom bielym. Komín opravený, hniezda niet! Neviete niekto, kam sa podeli hronsecké bociany???


V trojuholníkovom tympanone je reliéf erbu Géczyovskej rodiny a manželky Juraja Géczyho, Estery. Vstupné vráta sa mi hodia k outfitu, môžeme začať makať.


Outfit


Tmavomodrá sukňa, ktorú som si skrátila na sedemosminovú dĺžku, tvorí fajnú dvojicu aj s členkovými topánkami. S hrubými štrimfľami môžem toto nosiť celú zimu, kombinácie s rôznymi pulóvrami sú nekonečné. Tmavomodrý sveter je výborným neutrálnym pozadím pre autorské šperky.



Lovec dizajnu: Blanka Šperková


Magda tentokrát splašila do svojej galérie ozaj špičkové šperky! Ich autorka, Blanka Šperková, vystavuje svoje diela po celom svete, jej práce sa nachádzajú v súkromných európskych a amerických zbierkach. Keď kuknete video na konci článku, uvidíte, že pani Šperková netvorí len šperky ale aj veľké artefakty.

Autorka začala experimentovať s drôtom v roku 1970, inšpirovaná tradičnou slovenskou drotárskou technikou. Od roku 1975 pracuje už s drôtom intenzívne, vytvorila si však svojskú a celkom jedinečnú techniku pletenia. Nepoužíva pritom pletacie ihlice a ani iné nástroje, pletie prstami! 

Na začiatku svojej kariéry tvorila obrazové formy s motívmi ľudského tela a zvierat, ktoré sa postupne vyvinuli do foriem abstraktných. Pracuje so vzdušnou priehľadnosťou pleteného drôtu tak, aby vytvárala formy s výraznou súhrou medzi svetlom a tieňom. Svoju drotársku techniku aplikovala aj v tvorbe pre animovaný film a v grafike.

Náhrdelník z medeného drôtu je pre mňa ako stvorený.


Opasky som si niesla z Prahy a skutočne som s fotografovaním šperkov nepočítala, na ničom sme neboli dohodnuté. Táto náhodná súhra ma ohromne baví, toto vyšlo!!!




Ešte ukážka niekoľkých šperkov Blanky Šperkovej, ktoré nájdete v Teo Gallery v Banskej Bystrici. Okrem nich však aj mnohé ďalšie.
Tento článok je neplatenou reklamou kamoškinej galérie a skutočne kreatívnej výtvarníčky. Budem podporovať našich galeristov a výtvarníkov do roztrhania tela, veď viete. Ništ som za to nedostala, aj medený náhrdelník je stále na predaj. Zato ma obe baby večer opili a ráno, keď mi bolo dobre zle, sa ešte aj vyhrážali, vraj: teraz ťa odfotíme, pani blogerka! 😀😀😀



Súvisiaci článok: O priateľstve zrelých žien
Viacej článkov o autorských šperkoch nájdete v sekcii Šperky.

Outfit:
Sukňa: Pietro Filipi
Pulóver: COS (zo sekáča STYLE na Bělohorskej ul. v Prahe)
Topánky: Vagabond
Kabelka: Haily´s (Zoot.cz)
Opasky: Zara (boli ako súčasť rôznych nohavíc)
Náhrdelník: Blanka Šperková (Teo Gallery, Národná ulica, Banská Bystrica)
Prsteň: Milan Tittel (Teo Gallery, Národná ulica, Banská Bystrica)







Baba Slováková

3 komentáre:

  1. Evi,ako vzdy dobre napísané, skvelo nafotené... ešteže nás máš :) :) mb

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Moc pěkné, přemýšlela jsem, jak to autorka těch šperků dělá, ale nepřišla jsem na to. Ta kombinace měděné, barvy přírodní kůže a tmavě modré je dokonalá!

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Pekné. Dobre robíš to, čo robíš, Evka. Vždy sa poteším. Odporúčsm Ti Vodný hrad v Hronseku. Norika

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram