Malé čierne

Malé čierne šaty sú v dámskych šatníkoch už vyše deväťdesiat rokov ikonickým kúskom. Autorstvo "la petite robe noire" sa pripisuje legendárnej Coco Chanel, ale ako som zistila, nie je tomu celkom tak. Veľmi ma zaujímalo, ako je vôbec možné, že sa na začiatku 20. storočia v ére pestrofarebných šiat a bohatých výšiviek priam revolučne presadil jednoduchý strih a najmä čierna farba. Ako to, že mali malé čierne takmer okamžitý úspech naprieč všetkými kontinentami?

La petite robe noire - malé čierne šaty


Odpoveď je celkom jednoduchá a logická. Za všetko môže 1. svetová vojna (a neskôr hospodárska kríza). Mnohé európske ženy museli odrazu začať pracovať, a tak definitívne hodili do koša korzety a krinolínové výstuže. Ďalším dôvodom, prečo boli dámske šaty čoraz jednoduchšie, až kým nepripomínali predĺžené tričká, bol nedostatok peňazí a šetrenie na látke. Pred vojnou spotreboval krajčír na jedny šaty 17 m2, odrazu stačilo len 6 m2 a menej. A prečo čierna farba? Nuž... na konci vojny nosila takmer polovica žien smútok. Takto sa začali rodiť malé čierne.


Farba smútku (a odevu pre služobníctvo) bola povýšená na farbu elegancie. Už v roku 1922, pred príchodom Gabrielle Chanel, mali dámske šaty k malým čiernym veľmi blízko.


Prečo sa teda autorstvo malých čiernych šiat pripisuje Coco Chanel? Pretože sa stala symbolom modernej ženy. Keď sa jej model čiernych šiat "Ford" v roku 1926 objavil v americkom Vogue, Mademoiselle ho prezentovala ako typický model rafinovanej triezvosti. Privlastnila si šaty, ktoré už mnohé ženy dávno prijali za svoje a premenila ich na symbol elegancie a modernosti. Chanel sa stala demokratickou ikonou a jej šaty modernou ženskou uniformou, ktorú odrazu nosil celý svet. Takto vlastne vznikla masová móda. Prístupná všetkým.


Šaty "Ford" mali typický rovný tunikový strih 20. rokov, nízko posadený driek, lodičkový výstrih a dlhé rukávy. V nasledujúcich dekádach sa strih šiat menil, ale pôvodná myšlienka ponúknuť žene univerzálne elegantné šaty, v ktorých je vždy „dobre oblečená“, zostala platná dodnes.
Malé čierne podčiarknu osobnosť tej, ktorá ich bude nosiť. 
Tohto marketingového hesla (nech mi Mademoiselle odpustí) sa chytili vtedajšie divy: Marlene Dietrich, Edith Piaf aj Wallis Simpson.
 
Po druhej svetovej vojne dal malým čiernym ženskejšiu, zvodnejšiu, krivky zvýrazňujúcu siluetu Christian Dior. Nadýchané čierne sukne nosili Rita Hayworth, Ava Gardner, Marilyn Monroe... Malé čierne sa stali ešte populárnejšími, priam symbolom femme fatale, osudovej ženy.


Vrchol grácie však dosiahli počas spolupráce Huberta de Givenchy s Audrey Hepburn v rokoch šesťdesiatych. Lenže... zatiaľ čo Hollywood oslavoval elegantnú Audrey, pomaly nastupovala éra hippies, mladej generácie, pre ktorú v porovnaní so slobodou, emancipáciou a individualitou neznamenali malé čierne vôbec nič.

Šesťdesiate roky teda priniesli definitívne štiepenie módnych smerov a že ich odvtedy vzniklo už požehnane! Malé čierne šaty sú však stálicou. Môžete mať šatník plný bláznivých kúskov, dnešná móda je veľmi tolerantná, jedny malé čierne v skrini sú však čosi ako záchranné lano pre každú príležitosť.


Ich genialita spočíva vo variabilnosti a v neutrálnej čiernej farbe. Sú ako dokonalé neutrálne pozadie, na ktoré môžete doplnkami každý deň „maľovať“ iný obraz. Môžete si k nim obliecť sako, kabát, sveter, lodičky aj robustné čižmy, listovú kabelku aj obrovskú tašku, vždy je to zaujímavé. Nemáte jedny ale desiatky šiat.

Moje malé čierne


Zdedila som ich po dcére a od samej radosti som porušila hneď niekoľko zásad, ktoré som si sama stanovila: že už nebudem nosiť čisto čierne outfity a že neukážem holé ramená. O tom holom chrbte ani nehovorím!  Trefne to však komentovala čitateľka Ingrid na Instagrame: 
Šaty po dcérach sú najlepšie, majú šmrnc, samé by sme si také nekúpili!
A bola to veru dcéra, ktorá ma presvedčila, že ich pekne-krásne oblečiem a vyleziem v nich na ulicu. Predstavujem vám dennú variantu šiat. Letnú dennú variantu, keď holé ruky starších dám nepôsobia tak pohoršujúco. Na večer by som cez tú holú kožku určite prehodila nejaký šál a obula si sandálky na ihličkovom podpätku.







Šaty sme fotografovali pre Tchibo blog, môj článok o skutočne variabilnej kabelke nájdete TU.
ČB obrázky: Pinterest

Outfit:
Šaty: Topshop
Kabelka: Tchibo
Lodičky: Baťa
Náušnice: Mango
Okuliare: Mr. Boho
Letný klobúk: Pull&Bear




Baba Slováková

7 komentárov:

  1. Holá záda si teda představuju jinak. Řekla bych, že tohle je přesně ten kousek holé kůže, aby to mělo ten správný šmrnc. Irena R.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Wow, potešili ste ma!. Lebo najprv som si povedala, že neexistuje, toto nedám. Potom som zistila, že v pohode natiahnem podprsenku. Potom som sa vykrúcala pred zrkadlom a dookola šomrala, že ten chrbát už nie je ako v dvadsiatke... No a potom mi dcéra oznámila, že som šibnutá.

      Odstrániť
    2. Je čas zralých žen. Doba, kdy žena v padesáti byla stařenka v šátku je pryč. (Ačkoliv... moje prabába své poslední dítě porodila v padesáti na poli, takže...) Narodily jsme se do správné doby!

      Odstrániť
  2. Dokonalé, tak ako vždy. Ste ohromne inšpiratívna.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Neviem, kto mi píše, ale aj tak ďakujem za kompliment!

      Odstrániť
  3. V těchhle šatech jsi fakt kočka. Určitě se za tebou nejeden muž otočil. No a když uviděl ten kousek nahé kůže na zádech, úplně ztratil hlavu :-D.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram