Lovec dizajnu: Veronika Vysloužil


Milujem masívne šperky! Nie som nijaká krehká kvetinka, považujem sa za dynamickú ženskú, nabitú energiou. Navyše ma moja hranatá a dnes už aj kostnaná "fizonómia" predurčuje ku noseniu mohutnejších skvostov, tenučké retiazky sa na mne akosi strácajú. Moju skutočnú i virtuálnu zbierku "klenotov" si ostatne môžete prezrieť v sérii článkov pod názvom Šperky.
Sľúbila som vám podrobnejšie predstaviť tvorbu môjho najnovšieho objavu - šperkárky Veroniky Vysloužilovej. Už v predchádzajúcom článku som vyjadrila prekvapenie nad tým, aká je autorka výrazných šperkov načisto odo mňa odlišná. Inakšia je tiež i vzhľadom, mladučké dievča je útle, subtílne, s jemnými črtami tváre. Hm, zdá sa, že jej šperky sú určené všetkým možným typom žien, záleží len na osobnom vkuse.





Ja jednoznačne preferujem veľké, originálne, ergo väčšinou autorské vecičky, takže som si fotografovanie u Veroniky skutočne vychutnala. Poďte sa so mnou pozrieť na niektoré ďalšie jej práce a pri tej príležitosti ju trochu aj vyspovedám.


Toto je dychvyrážajúca súprava, zaslúži však štíhlejší krk, než je ten môj. Aj tak si ju aspoň na chvíľu doprajem.


Veronika Vysloužilová


Podľa môjho názoru ste veľmi talentovaná dizajnérka. Ako ste sa ku tvorbe šperkov dostali, prečo práve šperk?

Ke šperku jsem se dostala při studiu na Střední uměleckoprůmyslové škole v Jablonci nad Nisou. Přesto, že jsem na této škole chtěla původně studovat grafický design pro jeho perspektivnější uplatnění, dostala jsem se právě do ateliéru šperku. Obor si mě velice rychle získal, ale nevěřila jsem tomu, že bych se tím dokázala uživit. Proto jsem v roce 2011 nastoupila na Karlovu Univerzitu v Praze, kde jsem na filosofické fakultě začala studovat teorii dějin umění, ve které jsem dále pokračovala na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (na Umprum byla teorie dějin umění zaměřená na moderní a současné umění). Během teoretického studia na Umprum, při němž jsem se začala zabývat také teorií šperku, jsem si však čím dál více uvědomovala, jak moc mi chybí vlastní tvůrčí práce a cítila jsem potřebu vrátit se zpět k původnímu šperkařskému oboru. 

Proto jsem si v roce 2016 vytvořila vlastní webové stránky a začala se výrobě šperku věnovat aktivněji. Bohužel šperku se zatím věnuji spíše příležitostně, jelikož ještě dodělávám školu (právě dokončuji diplomovou práci) a k tomu všemu mám klasické zaměstnání, jelikož vlastní tvorba by mne zatím neuživila.



Prekvapilo ma, aké sú napriek mohutnosti vaše šperky ľahké. Používate nejaké špeciálne materiály?

V současné době pracuji hlavně se dřevem, které barvím a ručně brousím. Z materiálů je to především buk, dub nebo olše. Používám ale také různé exotické dřeviny. Dřevo sháním na různých místech, počínaje lesem kousek od domu a specializovanými obchody konče. Pestrou dodávkou exotických dřevin, které zatím využívám v menší míře, mě zásobuje jeden velmi talentovaný nožíř, který mi dává zbylé odřezky.



Krehké žieňa a tak masívne drevené šperky.  Odkiaľ pramení váš podnet a prečo ste zvolili práve drevo?

Když bych měla popsat filosofii mých šperků, tak je pro mne důležité, aby šperk podtrhl osobnost svého nositele, proto upřednostňuji výraznější a odvážnější šperky. Dřevo je krásný přírodní materiál, který díky své unikátní barvě a kresbě zůstává v jistém smyslu neopakovatelným originálem, což je jeho velká přednost. Přesto, že se jedná o materiál ve své podstatě levný, pokud nepočítáme exotické dřeviny, můžete s pomocí nápaditého dizajnu vytvořit daleko hodnotnejší šperk, než například z drahých kovů, na které většina lidí slyší.

Na aké nositeľky pri svojej tvorbe myslíte, komu sú vaše šperky teda určené?

Každý máme jiný vkus a je jasné, že dívky, které mají rády třpit a lesk, se v mých špercích nenajdou. Moje šperky obvykle kupují zralejší ženy, které o tom, co si vezmou na sebe, už trochu více přemýšlejí. Právě takové skupině lidí jsou pak především určené.

Jáj, tak to sme sa my dve ozaj dobre stretli! Ďakujem za rozhovor i za tú číru radosť zo stretnutia s toľkou krásou.



Na to, že je Veronika študentkou a hovorí, že tvorí len popri zamestnaní a popri projektoch z teórie umenia, je jej kolekcia úctyhodne rozsiahla. Ja som sa zamerala na šperky najmasívnejšie, na kolekciu ELEMENTUM...




... takže ešte ukážka z kolekcie SIMPLE GEOMETRY:


Masívne ale i jemné sú šperky Veroniky Vysloužilovej. Tvorené s láskou. Tento článok je ďalším zo série prejavu môjho obdivu a podpory našim šikovným a tvorivým ľuďom.

Niektoré fotografie sú z Veronikinho instagramového profilu: veronika.vyslouzil



Baba Slováková

2 komentáre:

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram