Lovec dizajnu: Blanka Matragi

Uznávaná česká módna návrhárka a dizajnérka Blanka Matragi je povestná svojou živelnosťou a spontánnosťou. Navštíviac so Zuzanou a Danom výstavu Blanka Matragi | Timeless mi ani len vo sne nenapadlo, že jej bezprostrednosť zakrátko pocítim na vlastnej koži.

Blanka Matragi | Timeless


Blanka Matragi touto výstavou nadväzuje na úspešnú výstavu z roku 2016 a predstavuje prierez svojou viac ako 35-ročnou tvorbou - vystavuje svadobné a večerné šaty, módne doplnky, šperky, sklenené artefakty, porcelánové súpravy, grafiky, sochy i lustre.




Veľké bolo moje sklamanie, keď som zistila, že sa na výstave (s výnimkou prehliadok komentovaných samotnou autorkou) fotografovať nesmie. Najprv som ostala s ovisnutým nosom a keď som uvidela exponáty, chodila som už načisto ako pes s prebitou labou. Zuzka je našťastie neskutočná bojovníčka: tak si povolenie vybavíme! Aj súhlas s publikovaním fotografií.

Vyriešil to telefonát do Libanonu. Pani Matragi urobila kuk na Babie letá a nielenže súhlasila, navrhla mi tiež trošku zaloviť foťákom aj v jej butiku. To už ale predbieham. Najprv vás povodím po výstave. Dnes bude fotografií veľa-preveľa!



Výstava je umiestnená v secesných priestoroch bývalých biliardových a kartových herní Obecního domu. Taká malá krajina snov. Pri vstupe víta návštevníkov model z kolekcie Elements.

 

Šaty


Určite ste zvedavé, čo na výpravné, priam opuletné ligotavé šaty poviem. Dobre viete, že toto nie je môj štýl. Nebudem však diplomaticky popisovať, že ide (len) o vysoké krajčírske remeslo, dokonalé vypracovanie detailov, hodiny precíznej práce, kvalitné látky... Isteže to tak je. Ale tie šaty sú skutočne nádherné. Oslnivé. Viete, z duše neznášam ten náš častý postoj: toto by som ja nenosila, takže sa mi to nepáči a basta.

Chodila som medzi vitrínami a dívala sa na róby ako na artefakty. Spomínate si, ako som obdivovala výstavu viktoriánskych šiat? Aj tentokrát som mala podobný povznášajúci pocit. Malé dievčatko medzi šatami pre princezné.


Svadobné šaty skutočnej arabskej princeznej sú inšpirované jabloňovými kvetmi a zdobené kameňmi Swarovski. Nevesta ich mala na sebe len pár hodín, neskôr svadobnú róbu darovala autorke na výstavu.


Špecialitou Blanky Matragi sú originálne výšivky, ručná maľba na hodvábe a aplikácie. Predovšetkým výšivky sú skutočne obdivuhodné. Okrem tých na šatách je na výstave prezentované nespočetné množstvo unikátnych vyšívaných vzorov.


Sála so spoločenskými šatami.


Z večerných šiat sa mi páčili najviac tie so striedmejšou farebnosťou a inšpirované secesiou, art decom, kubizmom, tvorbou Františka Kupku, prírodnými živlami a architektúrou.




Predlohou pre tieto šaty bol Tančící dům v Prahe.


Zdá sa vám, že som sa svojím mestským ležérnym štýlom tentokrát k téme akosi nedoladila? Ale doladila. Obliekli sme sa obe i so Zuzanou veľmi premyslene. Po prehliadke šiat sa vrhneme na úžitkový dizajn a artefakty.



Umelecké diela, úžitkové umenie a šperky


Akademická maliarka Blanka Matragi vyštudovala Vysokú školu uměleckoprůmyslovú v Prahe, odbor odevné výtvarníctvo. Ešte predtým však absolvovala sklársku strednú umeleckú priemyslovku a láska ku sklu jej zostala.

Rozviate šifónové sukne sú tentokrát spodobené v reliéfoch podľa vzoru Františka Kupku. Líhané, pieskované a prebrúsené sklo.


Sklenené šaty vznikli na medzinárodnom sklárskom sympóziu kombináciou líhaného a hutného skla.


Tieto dve sochy ma skutočne dostali. Prvá je z krištáľového skla a mramoru, druhá je spojením krištáľu a bronzu.


Socha Sponsa (Snúbenica) symbolizuje snúbenie ľudskej a animálnej podstaty človeka. Animálnosť predstavujú bronzové chápadlá, ktoré sa ovíjajú okolo humánnej zložky z krištáľového skla.


Porcelánové súpravy Butterfly pre porcelánku Thun a servírovacie novotvary.


Mojím favoritom sú tieto minimalistické masívne náramky z ušľachtilého kovu. Keďže sa mi ich na výstave nepodarilo v sklenenej vitríne odfotografovať bez mojich nôh, požičiavam si obrázok zo stránky Blanka Matragi.


Blanka Matragi je nepochybne veľmi kreatívna a všestranná umelkyňa a v tomto článku nedokážem obsiahnuť všetko, čo sme na výstave videli. Nespomenula som ešte grafiky, maľované hodvábne šatky a sklenené lustre. Minimálne ku jednému sa však ešte v nasledujúcom článku dostaneme.

Ešte nie je koniec...


Som vám hovorila, že sme sa dopredu štýlovo i farebne pripravili. K dizajnu. Zuzana mi pózuje v kresle Tubes z priemyselných trubiek. 


Všetky sme sa zladili. Veľmi pekne ďakujeme pani Jane Černej za výživný komentár ku každému jednému kúsku na výstave!


Neviem, ako sa to stalo, že nemáme spoločnú fotografiu všetky tri.


Dostali sme pozvanie, ideme ešte navštíviť i butik a skúšať šaty. Zuzanino oblečenie sa mi veľmi ľúbilo, fotila som ju ako divá.


Cica! Ideme sa hrať na princezné!!!

Pokračovanie nabudúce.

Outfit Baba:
Nohavice, top, kabelka: Zara
Vlnené sako: Betty Barclay
Topánky: Gabor
Šál: Calvin Klein
Náramky: co dům dal

Outfit Zuzana: 
Šaty: Tuzzi
Šatka: Elisa Cavaletti
Čižmy: Peter Kaiser
Kabelka: Peter Kaiser
Retiazky na ruke: Neva Oslo




Baba Slováková

14 komentárov:

  1. Moc a moc krásné fotky i obsah článku!
    A Ty jsi prostě kočka! Anežka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Anežko! Nebyť Zuzany, tak tieto fotky nemám a ani článok.

      Odstrániť
  2. Ďakujeme za k r á s n é ukážky práce pani Blanky Matragi, ako aj Vaše pekné odevy...aspoň takto som si mohla "popásť oči"...vrelá vďaka.Judita.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne za milý komentár. Z jednej návštevy mám napokon kopec fotiek a niekoľko outfitov, takže ešte nejaké články na túto tému budú.

      Odstrániť
  3. Znala jsem pouze šaty paní Matragi, ale teď vím, že je i skvělou sochařkou a designérkou. A vám to, holky, na výstavě moc sluší!

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Krásné fotografie. To musí byť ako z rozprávky tisíce a jednej noci. Škoda že sa tam teraz nemožem vydat, tak aspoň dakujem za zprostredkovany zazitok. S paní Blankou som mala tu čest nedávno letiet z Istanbulu a musím povedat že je nielen umelecky nadana a kreativna ale i krásná a zaujimava žena. Vám prajem dodatocne vsetko najlepsie k narodeninam. Janina

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Fíha, aj ste sa ku nej prihlásila, že ste rodáčka? Mňa na nej okrem iného fascinuje i tá skutočnosť, že je to už tiež dáma 60+ a tá jej energia je obdivuhodná.
      Ďakujem za gratuláciu, ešte stále mám nejaký ten týždeň "len" 59 rokov. To len tak dlhoooo a dopredu toľké jubileum oslavujem.

      Odstrániť
    2. Kdeze, malá by som pocit že obtazujem. Ale našli sa tam pár Cesiek ktore si isli paní Blanku omrknout. Ale paní Blanka je sebevedoma žena a malá so sebou ten najlepsi modny doplnok. Manžela.

      Odstrániť
    3. Jáj, pán manžel je veru fešák.

      Odstrániť
  5. No Ty si proste unikátny zjav. Úžasné. A.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. ĎAKUJEM za priblíženie...muselo to byť úžasné "Naživo"... Judita

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram