Šaty pre Banskú Bystricu

To by tak bolo, aby som si práve do Banskej Bystrice nepribalila do kufra moje červeno-bielo prúžkované šaty. Zasvätení vedia, prečo, pre ostatných vysvetlenie: presne takto vyzerajú pruhy v mestskom erbe i banskobystrická zástava.

Arpádovské brvná


Nie je známe, kedy Banská Bystrica na základe kráľovskej donácie presne dostala svoj erb, určite však ide o erb tzv. patronátny, t.j. odvodený od kráľovského erbu Arpádovcov. Okrem Banskej Bystrice malo patronátny erb viacero slobodných kráľovských miest, napr. Levoča, Košice, Budín a Pešť.




Štyri červené pruhy na štíte striedané bielymi symbolizujú štyri rieky, tvoriace hranicu mesta, a to Hron, Bystricu, Senicu a Udurnú.


Budova novej radnice na Námestí SNP.


Veľký erb mesta s anjelom a sokolmi v dlažbe pred radnicou. Takzvaný "malý erb" je len jednoducý štít s pruhmi a používa sa bežnejšie.

 

Hradný areál


Najstarším jadrom mesta je hradná vyvýšenina s komplexom cirkevných a svetských budov.

Jej najviditeľnejšou dominantou je barbakan s Petermanovou vežou - zvonicou. Aj keď celý tento objekt bol viackrát prestavovaný, dnešnú podobu až na ukončenie veže zvonice mal už niekedy po roku 1500. Mestský hrad bol kedysi chránený vodnou priekopou, ktorá bola zasypaná koncom 18. storočia. Neďaleko bývalej hradnej priekopy existovala alej, tzv. Promenáda. Na jej mieste je od začiatku 20. storočia mestská tržnica.
 

O hradnom areáli, jeho jednotlivých stavbách - o starej radnici, slovenskom kostole, Matejovom dome by som písala dlho-predlho, lebo čo portál, to historický a architektonický skvost. Pristavím sa teda len pri stavbe, na ktorú sa stále neviem vynadívať:

Rímsko-katolícky farský Kostol Nanebovzatia Panny Márie (nazývaný nemecký) je kostolom najstarším a jeho vznik súvisí s udelením mestských práv (1255). Oltár pochádza z dielne Majstra Pavla z Levoče.

Už viete, prečo som tadiaľto tak rada každý deň chodievala. Opäť cítim ten tichý nápor šťastia a takýto zázrak sa mi nemôže prihodiť na nijakom inom mieste na svete.



Každý deň blúdim ulicami, každý deň prechádzam / okolo tržnice, kde svietia jablká a svetielkujú ryby, / kde ľudia / v prútených košoch zeleninu nosia, kde to krásne / vonia – / a potom okolo parku. Strom vyzlieka pomaly svoj / trikot hráča / a gaštany na medenom gongu jesene dvanásť / odbíjajú. / Pozdravujem ľudí, ktorých stretám, / a oni mi odpovedajú. A tak sa míňa / deň po dni, rok za rokom v nekonečnom slede. Mikuláš Kováč

Ešte pár detailov z môjho mesta: stredoveký dom v ulici Horná Strieborná...


... a okno domu na Námestí SNP.


Portál Benického domu na Námestí SNP.

 

Na druhej strane Hrona


Novšia časť mesta za riekou nie je tak atraktívna ako historické jadro, poklady sa však nájdu i tu.


Rozprávkový dom na ulici Pod Kalváriou.


Starý dom bol prestavaný podľa návrhov výtvarníka a herca miestneho Bábkového divadla na Rázcestí Pavla Hadača (robil aj Habakuky na Donovaloch) v spolupráci s Jozefom  Stankom. Čarovný dom pre umelcov pripomína divadelnú oponu s duchom a rôznymi rozprávkovými motívmi, v súčasnosti je v ňom kaviarnička.




V tejto časti mesta je určite najhodnotnejší komplex barokovej Kalvárie. Kostolík ste už videli v minulom článku, tak už len jedna fotka pri poslednej kaplnke.



Púšťame sa dole serpentínovým chodníkom po strmom svahu Urpína, pretože práve odtiaľto sú pomedzi stromy najkrajšie výhľady na centrum. Usmievam sa. Toto mesto je navždy moje, nikam som neodišla. Hodiny na bystrickej veži sa zrazu točia naspäť.

Prekladám Bernerovi heslo starého banskobystrického richtára Samuela do nemčiny, ale toto ľuďom nikdy tu nežijúcim, nepreložíš. Nevysvetlíš:
Za živa v Bystrici - po smrti v nebi!

Outfit:

Šaty: Zara
Tričko: Pietro Filipi
Náušnice: Zara
Sandálky: Tamaris
Kabelka: neviem, mám ju zo svojich gymnaziálnych čias
Okuliare: Mr. Boho
Brošňa: je čerstvý darček od mojej priateľky-galeristky Magdy z BB a urobil ju absolvent Akadémie umenia v Banskej Bystrici Juraj JarošGaléria Teo

Verše: banskobystrický básnik Mikuláš Kováč: Moje mesto




Baba Slováková

9 komentárov:

  1. Este by sa k tomu hodila Nedvedova pesnicka Banska Bystrica :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ako by som na ňu mohla zabudnúť?! O Banskej Bystrici som napísala dva články a Honza Nedvěd je v tom predchádzajúcom...

      Odstrániť
  2. Bansku Bystricu jsem pro sebe odhalila teprve před dvěma lety, koná se tu totiž nejlepší konference o krajině, kterou znám. Byla jsem překvapená, jak pěkné, milé a živé město to je. Pamatovala jsem si ji jen ze školního výletu jako památník SNP, ve městě jsme tehdy vůbec nebyli. Moc ráda se tam vracím, i když odtamtud nejsem. Krásné je i okolí města a já miluji cestu vlakem ve směru na Turiec, trať je úchvatné inženýrské dílo.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dášo a prezradíš mi spojenie??? Lebo ja som objavila len rýchlik do Žiliny, potom prestup do Vrútok a tam ďalší prestup do Bystrice práve touto traťou. Zdalo sa mi to komplikované, a preto som napokon vybrala cestu cez Bratislavu. Čo ma teraz dosť mrzí... tú trať milujem!

      Odstrániť
    2. Já to mám jednoduché, jedu z Ostravy přímým vlakem :-).

      Odstrániť
    3. Nabudúce pôjdem cez Ostravu, hehe. Pendolinom!

      Odstrániť
  3. Článok suprový, srdcom písaný. Vlakové spojenie: BB - Žilina, Žilina - Praha alebo BB- Ostrava a Ostrava - Praha. Dá Ti to CP. Cmuk E.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne. Už som si spomenula, prečo som to tak prešpekulovala: chcela som rýchlik s jedálenským vozňom. A kávu na Korze. Škoda, že v Blave akurát lialo, boli by fotky aj od Dunaja :D

      Odstrániť
  4. Супер!! С большим удовольствием любуюсь вами! Какая же вы замечательная!! Лилия

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram