Valpurgina noc

Dúfam, že prídeš na čarodejnice, obkľúčil ma rodný brat. Niečo sa mi aj zamarilo, že som videla vo výkladoch čarodejnícke kostýmy. Čudovala som sa, fašiangy už dávno skončili. Ty nevieš, že sa vždy v noci pred 1. májom pália čarodejnice??? Úprimne sa divil pre zmenu brat. Veď je to starý zvyk!





Na Slovensku veru takú obyčaj nemáme. Ja o nej teda neviem. Preskakujeme vatry na Jána a čarujeme na Luciu, ale ohne v apríli?! Pustila som sa googliť a s potešením som zistila, že české "pálení čarodějnic" je vlastne slávna Valpurgina noc!
V Čechách v předvečer prvního máje zapalují mladí lidé ohně na kopcích a na vršcích, na rozcestích a na pastvinách a tančí kolem nich. Přeskakují žhnoucí oharky nebo dokonce skáčou přes plameny. Obřad se nazývá ,pálení čarodějnic‘. Na některých místech bývá zvykem na hranici upalovat loutku představující čarodějnici. Musíme si připomenout, že první máj je proslulá Valpuržina noc a všude v povětří je plno neviditelných čarodějnic na pekelných pochůzkách. (James Frazer, zač. 20. stor.)

Valpurgina noc


V noci z 30. apríla na 1. mája sa vraj v dávnych časoch stretávali čarodejnice na čiernej omši a mali veľkú chuť škodiť ľuďom. Pred zlými silami najlepšie chránili horiace sviečky a hranice. I metly sa potierali smolou a zapálené vyhadzovali do výšky, aby ľudia mohli vidieť bosorky, lietajúce v povetrí a prípadne ich zhodiť na zem. Ohorelé časti metiel sa potom nosili domov ako ochrana. 

Pôvodne však bola táto noc keltskou oslavou jari, prírody a plodnosti, nazývaná Beltane (žiarivý oheň). Až kresťanská cirkev, v snahe vykoreniť pohanské zvyky, vniesla do sviatku jari strach z čarodejníc a z rohatého boha hojnosti a plodnosti vyrobila diabla. Walpurga (aj Walpurgis) bola údajne zbožná mníška, ktorá mala veľký podiel na obracaní neveriacich na kresťanskú vieru. Dopadla tak, že ju v niektorých oblastiach dodnes považujú za najväčšiu patrónku bosoriek.

Valpurgina noc sa pod rôznymi názvami slávi dodnes v nemecky hovoriacich krajinách, v Škandinávii... a v Čechách.


Pôvodný ochraný a náboženský význam Valpurginej noci má dnes funkciu spoločenskú a zábavnú. Medzi domami sme prestreli stôl. Kým sa zotmie, prídu všetci okolití susedia.


Deti sa už nevedia dočkať krutého upaľovania. Nudia sa. Dostali zatiaľ funkciu opekačov.

Valpuržina noc se blíží
dámy s pány v objetí

Víno syčí jako zmije
láska se smrtí se rdousí
hvězdné srdce nocí bije
kocourovi září fousy ... (Valpuržina noc, Lucie Bílá)

Konečne sa zotmelo. Takúto krásnu čarodejnicu brat z prútia uplietol. Škoda jej je.



Slavnosti bubnů zaniklých kultur
Totémy masek slaví rej
A v díle zkázy pochodně hoří
Mephistu žehnal čaroděj (Valpurgina noc, XIII. století)


Čáry, máry, fuk a z metly je opäť prútie! Som skvelá bosorka, čo?! 
(Toto kúzlo vyčaril môj foťák. Neviem, ako. Fotografia nie je upravovaná!)


Zatancovali sme si, zaspievali, vínko všetko vypili. Blíži sa polnoc, sviečky dohorievajú, je čas pobrať sa domov. Noc je teplá a jasná a mesiac sa nalieva do splnu.
Tak už zamykej obydlí na dlouhou noc
Když hvězdy tvarem soudí
Tváře všech bohyň se rozjasní
A psi na měsíc začnou výt (Valpurgina noc, XIII. století)


Magická noc skončila, je prvý máj. Nevedela som, že sa máje pod oknami stavajú aj v krajinách na západ od našich hraníc. Príchodom mája sú definitívne zahnané temné sily zimy. Ak vám nikto nepostavil májku, nezúfajte, aj bozk pod rozkvitnutou čerešňou dobre padne.

kostým na čarodejnice | zvyky na pálenie čarodejníc | Valpuržina noc | Walpurgsnacht

Outfit:
Nohavice, pulóver, vesta: Zara
Náušnice: Mango
Topánky: Plenty
Metla: vlastnoručne uplietol môj brat
Prsteň: vlastnoručne mi upiekla švagriná 





Baba Slováková

8 komentárov:

  1. Taky jsem byla, ostatně jako každý rok, čarodějnicí. Ve vesnici, kde máme domek po rodičích, je to už dlouhá tradice. A tradiční je i hlavní část mého outfitu - dva velké oranžové trychtýře jako podprsenka, pochopitelně navrch přes oděv.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To poriadna ženská neodolá, že? Aspoň raz do roka bosorkou byť :D Nad lievikmi som sa zasmiala, to musel byť ohoz!!!

      Odstrániť
  2. Milá Baba,veľmi ma potešil Tvoj článok,ktorý som si tak ako všetky predchádzajúce, čítala aspoň 4-5x. Krásne fotky! A Tvoj outfit nemá chybu.Je krásny a k téme Valpurginej noci.Teším sa na ďalšie Tvoje články a outfity. Viem si predstaviť, koľko máš s tým práce,preto ti veľmi pekne ďakujem a želám veľa tvorivých nápadov.Ľubica z Bratislavy

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Ti veľmi pekne, Ľubica! Chcela som outfit a nie kostým a ani mi to nedalo veľa roboty, stačilo zo skrine povyťahovať.

      Odstrániť
  3. Perfektná akcia !!! Živo si to predstavujem :). Z.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Sa nedorábaj, veď si bola tam! :D :D :D Už viem, ako sa Ti podarilo odfotiť to kúzlo s metlou. Istý čas som ňou krútila nad hlavou v horizontálnej polohe a vtedy si cvakla. Takže sa dívame dovnútra prútia a porisko nezmizlo, ale je práve kdesi za mnou.

      Odstrániť
  4. V Praze? a slavite ako na dedine? Pekné. A k tým májkám. U nás v dedinách okolo Košic vzali mládenci traktor a všetkým slobodným dievčinám postavili májku. Ráno sme vstali a u bránky sme mali dve, každú z jednej strany, lebo v dome boli dve dievky. No a so sestrou sme ich potom nazdobili. U nás v Slezsku stavia obrovskú májku budúci ženich budúcej neveste a všetci mládenci z dediny mu pomáhajú. A keď sa ma raz suseda už v Čechách spýtala či som mala májku a já odvetila že zopárkrát, tak som nechápala jej šok v očiach. Ha ha

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Haha, dievka na vydaj, stokrát o ruku popýtaná. Som sa zasmiala.
      A áno, v Prahe slávime ako na dedine. V časti, kde býva brat, sú samé domčeky a vily, just ako na vidieku.

      Odstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram