Elixír mladosti

S týmto sa s vami, cice, musím podeliť, inak mi aždaj bok vyduje! Zázrak sa stal. Dnes ráno som kukla do zrkadla... a omladnutá o desať rokov. Večer som si na ksicht s povzdychom "mne už aj tak nič nepomôže" napatlala najnovší darček od dcéry a ráno som vstala ako nový človek. Tvárička hladká ako detská riťka.
Ale pekne po poriadku. Celý apríl bol šialený. Načisto bláznivý. Nakopili sa mi projekty, fatálne ochorel môj najbližší človek, priletela Fairy, a tak sme sa ešte aj snažili nafotiť čo najviac outfitov, kým je ona tu. Do toho všetkého Veľká noc. Väčšinu pracovných termínov som stihla, ochorenie našťastie odoznelo samo bez operácie, aj byt som s dcérinou pomocou za jediný deň vygruntovala, aj fotky pre blog mám. Makala som aj počas sviatkov, ale až tak zbesilo, že som často kreslila priam do rána bieleho. A celá rodina doma. Veľká noc bola pre mňa tohto roku všetko iné, len nie veselá. Vyrútivší sa herpes pod spodnou perou som brala ako daň za nadmerný stres, ním to ale neskončilo. Posledných pár dní som už strávila v polohe ležmo v posteli. Pretrhla som sa. To sa stáva, keď si stará myslí, že vládze tak, ako zamlada.


Na niekoľko dní som teda vypla, oddýchla si a konečne si spomenula na darček. Fairy priletela do Prahy z Maroka a priniesla mi takú celkom obyčajnú fľaštičku. Arganový olej. Vraj marocké zlato, elixír mladosti, kto by už len tomu uveril?!



Arganový olej


Olej na tvári mi pred usínaním krásne voňal po orieškoch, ráno milé prekvapenie, trochu som sa teda začítala. Zaujala ma najmä jeho náročná výroba.

Ručne ho vyrábajú berberské ženy, organizované v komunitách. Údajne sa ich kvalita života v posledných rokoch, odkedy sa zvýšil celosvetový dopyt po pravom arganovom oleji, zlepšila. Dostávajú náležitú mzdu a majú celkom dobré pracovné podmienky. Hm, tá práca je ale aj tak riadna drina.
Olej sa získava z plodov arganovníka tŕnistého (arganové orechy), vyskytujúceho sa výlučne len v oblastiach Maroka, Alžírska a Izraela. Oblasti jeho výskytu sú pod ochranou UNESCO.
Zber plodov a výroba oleja prebieha výhradne ručne. Orechy sa najskôr nechajú usušiť na slnku, potom sa roztlčú, zbavia škrupiny a jadrá sa rozomeľú v kamenných mlynoch. Zmiešané s vodou sa nakoniec lisujú. Je to ťažká práca, ale nedá sa nič robiť. Pravdepodobne sa ju už nejaký koumák pokúsil zmodernizovať, bez tradičného ručného postupu výroby si však olej jednoducho nezachoval všetky účinné látky.
Na výrobu jedného litra arganového oleja sa spotrebuje až 30 kíl arganových orechov.

Vzácnosť a aj vyššia cena arganového oleja nespočíva len v ojedinelom výskyte arganovníka. Olej je mimoriadne bohatý na účinné látky a bioaktívne zložky. Nebudem vás zaťažovať všetkými tými vitamínmi a antioxidantmi, tie podrobne popisujú všetky e-shopy s produktmi s arganovým olejom.

Pre mňa je najdôležitejšia informácia, že ide o blahodárny hydratačný a výživný olej najmä pre zrelú pleť. Berberky sa ním natierajú odpradávna a účinne si tak chránia pokožku vysušovanú púštnymi vetrami.


Najviac ma však nadchla správa o používaní arganového oleja ako lieku. Jeho liečivé účinky sú známe najmä pri kožných problémoch a ochoreniach ako sú lupienka, atopický ekzém, hnisavé zápaly kože, ale aj akné. Napriek tomu, že je arganový olej mastný, do pokožky sa rýchlo vstrebe a neupcháva póry. Účinný je tiež pri liečbe zranení kože, preležanín a dokonca aj popálenín. Má antiseptické účinky.

Hneď som si poriadne natrela čerstvú a bolestivú jazvu po herpese, uvidíme. Malý pokus: na jednu polovicu tváre som naniesla arganový olej, na druhú ten z menšej fľaštičky. Ten je tiež od Fairy, nosí mi tento olejový mix (rôzne druhy) pravidelne. Mieša to nejaká jej kamoška v Toskánsku. Tentokrát je základom slnečnicový olej s rôznymi esenciálnymi olejmi (v tejto fľaštičke mandľový, olivový, grapefruitový, konopný, arganový a olej z pšeničných klíčkov). Výsledok pokusu: arganový olej skutočne vsakuje rýchlosťou blesku, tá druhá strana sa ešte trochu leskne.

Tieto olejčeky používam už dlhší čas a NIČ. Nijaký zázrak, ako dnes ráno, sa nekonal. Zato krásne voňajú.
Zbytočne hľadali alchymisti elixír mladosti vo svojich stredovekých laboratóriách, už dávno ho našli berberské ženy v prírode. Či to som sa len ja konečne dobre vyspala a oddýchla si?
A asi som sa len teraz zobudila. Určite už mnohé arganový olej dávno používate. Aké s ním máte skúsenosti? Skutočne je tak účinný?

P.S. Prosím, nepýtajte sa ma na fľaštičky, sú to ozaj dary a u nás sa kúpiť nedajú. Na internete je však fúra výborných výrobkov s arganovým olejom. A možno aj lepších, než tie moje.

Fotografia berberských žien "Argane oil production": autor Chrumps, CC BY-SA 4.0

A ešte jedna fotografia, akurát mi ju poslala dcéra ako dôkaz. Vraj aj v Maroku si treba na pravosť oleja dávať pozor. Kadejaké riedené a mixované už nemajú tie zázračné účinky. Ten môj vraj vyrobili tieto ženy:

 
Podobné články na tému starostlivosti o pleť a vlasy po päťdesiatke nájdete v sekcii Stále krásna.





Baba Slováková

6 komentárov:

  1. Dobrý večer. Můj dotaz nepatří k arganovému oleji, ale vychvalovala jste sprei cicatridina.Po nastříkání mám pleť i ruce naprosto bílé. Nechápu, jak si můžete zafiksovat maceup. Prosím můžete mi to vysvětlit? Děkuji moc

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dobrý večer, Marie. Musíte si ho jemne nastriekať, presnješie strieknuť, z väčšej vzdialenosti. Chvíľu nechať vsiaknuť a miesta, kde náhodou zostal biely, obyčajne pri nose, prklepať bruškami prstov. No áno, je biely, má púdrovú konzistenciu, ale na tvári biely nezostane. Skúste prípadne jemne rozotrieť. Výsledkom by mal byť príjemný matný zamatový vzhľad. Baba

      Odstrániť
  2. Děkuji paní Evo. Budu se muset naučit sním pracovat. Jinak váš blog je jediný, který sleduji pravidelně. Nemám dar vidění kombinování oblečení, ale spíš pozoruji kolem sebe co se mi na lidech líbí a pak používám. Co máme stejné je pozitivní pohled na svět a každodenní radosti. Marie

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jejda, to Vám ozaj zo srdca ďakujem za toľký kompliment a za priazeň! Želám všetko dobré, Baba

      Odstrániť
  3. Môžem iba potvrdiť....kupujem si ho v lekárni už asi tri roky, ale iba 100% Bio. Treba čítať zloženie, lebo aj keď výrobca uvádza že je 100%, tak nie je. Obsahuje rôzne percento (20 a viac) iných rastlinných olejov a to už nie je úplne ono! Eva K.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Presne teraz ho mám v pláne zasa kúpiť, takže to, že som narazila na Tvoj článok, beriem ako znak zhora:) Už som ho raz mala a idem do toho zas.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram