Lebo medveď!

Švajčiari stihli za stáročia takmer všetky svoje divé šelmy vyhubiť. Sedliaci v horách v obave o svoje stáda predátorov zabíjali celkom bez zľutovania. Povráva sa, že kdesi v lesoch žije posledný medveď. Všetci o ňom hovoria, ale nikdy ho nikto nevidel.

Berner


Narodil sa v Berne a nikdy tam nežil. Môj dlhoročný priateľ mi ale o hlavnom meste Švajčiarska často a veľa rozprával. Vraj je to iný svet. Obyvatelia Bernu sú akosi celí spomalení, ich reč je nenáhlivá a ťahavá ako lekvár, ostatným Švajčiarom prídu úplne ako prispatí.




Nemal mi to vyklopiť, lebo pri prvej príležitosti, keď si kvalitne stál na kábli, som si ho začala doberať: nijaké prekvapenie, však si rodený Berner! Uff, silná to káva pre Zürišana. Vrátil mi to zanedlho, keď som pre zmenu bola v spomalenom móde ja. Ty sa len tak tváriš, že si Slovenka. V skutočnosti si určite eine Bernerin! Bern sa odvtedy v našej konverzácii opakoval extra často... a pritom som to mesto a jeho obyvateľov nikdy nevidela.

Bern. Zytglogge (hodiny s pohybujúcimi sa bábkami) v pozadí sú, bohužiaľ, práve v rekonštrukcii

Tohto roku sme si konečne dali metropolu za výletný cieľ. Berner sa začal podozrivo silno tešiť. Čo to, čo to?! Ále, rád by videl medveďa, od detstva ho nevidel. Medveďa?! Tak. Majú tam živého. Toho posledného???

Takže Berner a Bernerin pôjdu do Bernu kukať Bära. Takto sa, milé deti, začína prejavovať starecká infantilnosť.

Bern


Nájsť maca v Berne nie je nijaký kumšt, mesto ho má vo svojom znaku a tým pádom všade. Doslova na každom kroku. Nafotila som medvedie torty, kamenné sochy, ba i plyšákov. Ovládnem sa však a dám ich sem len zopár.

Käfigturm
Freska na fasáde domu hneď za vežou Zytglogge.
Bernské historické múzeum a Einsteinovo múzeum

Radšej vám opíšem atmosféru v meste. Je to naozaj iný svet, fakt iné Švajčiarsko. Pohoda, klídek, tabáček. Prišli sme v sobotu, v trhový deň. Najprv ma prekvapil francúzsky šansoniér s harmonikou a vzápätí bujará talianska kapela. V nemecky hovoriacej časti krajiny inak pouličných muzikantov sotva stretnete. V Berne sa síce po nemecky hovorí, ale informačné tabule sú v štyroch úradných jazykoch a vo všetkých sa tu aj spieva. Hlavné mesto, ako sa patrí.

Nič rušné a rušivé tu nie, nijaký chemický a farmaceutický priemysel ako v Bazileji, ani finančné centrum ako v Zürichu, ba ani medzinárodné inštitúcie ako v Ženeve. Sídli tu vláda, parlament a ambasády, dane sú vysoké a život sa vlečie slimačím tempom. 

Palác Federácie - Bundeshaus
Radnica - Rathaus na námestí Ratplatz
Sobotňajší Bern. Na námestí Bärenplatz a v postranných uličkách sú všade rozložené šiatre, muzikanti vyhrávajú, ľudia sa pohodovo šuchtajú hore-dole alebo vysedávajú v kaviarničkách.  Na terase Münsterplatform neďaleko gotickej katedrály Berner Münster je trh tiež...


... a takéto sú z nej výhľady (cez ten vysokánsky most neskôr pôjdeme na druhú stranu):



Pohľad na terasu a katedrálu od ľadovcovej rieky Aare.

Lauben


Naschvál som si o Berne dopredu nič neprečítala, nepripravovala som sa ako obvykle. Chcela som sa nechať dať ohúriť (dúfala som) a stalo sa. Stredoveké centrum mesta je takmer neporušené  a právom je kultúrnym dedičstvom UNESCO.


Domy nie sú nijako mimoriadne vyčačkané, nad čím som ale ozaj híkala, boli Lauben - mestské stredoveké kryté obchodné promenády. Nielen na hlavnej triede, sú vo všetkých uličkách. Arkády majú vyše šesť kilometrov a patria medzi najdlhšie v Európe. Geniálne vymyslené. Suchou nohou všade prejdeš, aj keď motyky padajú. Niekde sa v nich ešte nájdu i stredoveké kamenné lavice.



Čo ma ale vážne dostalo, boli pivnice. Väčšina domov má rozľahlú pivnicu so smiešnym šikmým vchodom z ulice, dnes sú využívané ako obchodíky a drobné prevádzky. Všetok ruch je ukrytý v arkádach alebo v pivniciach.


Konečne medveď!


Medvedí park Bärengraben je na opačnej strane rieky, prešli sme cez najvyšší most a hneď za ním dole ku rieke. Cestička vedie najprv popri vode a potom nad ňou lesoparkom. Ľadovcová Aare je skutočne tyrkysová a prechádzka poskytuje nové výhľady na mesto.



Park Bärengraben je prudký zalesnený svah so spevňujúcimi betónovými múrmi, v ktorých sa ukrývajú brlohy. Zvieratá možno pozorovať zhora i zdola od rieky.


Medvede sú tu štyri! Ku starému páru pribudli v roku 2009 dve medvieďatá, ktoré ako súkromný dar venoval mestu prezident Medvedev. Tí Rusi sú už všade, prevrátil oči Berner.



Outfit


Ten pocit, keď sa do Bernu trieskate až z Prahy, posadíte sa blažene doprostred poloprázdneho námestia pred vychýrenou katedrálou a... fotky nevyjdú. Že prečo? Odflákli sme to, chceli sme toho ešte veľa stihnúť, ísť sa najesť, ísť ďalej a hlavne vidieť medveďa, že. Odteraz viem, ako vzniklo úslovie: Lebo medveď!




Outfit:
Nohavice: Lindex
Tričko: Lindex
Bunda: Mango
Topánky: Vagabond
Šatka: Lindex
Okuliare: Mr. Boho
Taška: Replay




Baba Slováková

4 komentáre:

  1. Tak v Bernu jsem nikdy nebyla. Mám ale za sebou Montreaux, Emental, Lausanne, Stein am Rhein, Adelboden a Luzern a je to fakt nádhera. Určitě bych se tam zase někdy ráda podívala. A outfit jako vždy super. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za pochvalu outfitu :D Vo Švajci je ťažké obliekať sa. Platí tu zásada - nevyčnievať z radu. Na výlet som sa teda obliekla ozaj striedmo.
      A áno, je tam krásne. Nádherná krajina, malebné mestečká. Neďaleko Luzernu som niekoľko rokov žila, ako turistka sa tam však cítim oveľa lepšie.

      Odstrániť
  2. Ano, "naše" zpomalená bärndütsch je prostě krásná. A Bern nádherně pomalý, žádný stres - přesně jak píšete: pohoda, klídek, tabáček :) A outfit skvělý!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za kompliment! Bern ma úplne očaril. Musím prezradiť pikošku: Berner tam z ničoho nič začal rozprávať Hochdeutsch, domáci vraj nemôžu ani len cítiť namyslených Zürišanov :D

      Odstrániť

Ďakujem vám všetkým za komentáre. Komentovať môžete i anonymne, bez google účtu. Pripojte však, prosím, aspoň krstné meno alebo pseudonym :)

Môžete sa prípadne pýtať i prostredníctvom e-mailu, rada vám zodopoviem na otázky: babieleta@gmail.com
Móda nemá vek! Zdraví Baba

TÉMY

TÉMY ČLÁNKOV:

Instagram